باتری خودروهای سنگین

باتری خودروهای سنگین

در اکثر خودروهای سنگین و نیمه سنگین از سیستم برق 24 ولت استفاده می شود که علت آن توان مورد نیاز برای به حرکت درآوردن موتور است.

با توجه به اینکه تمامی باتری های تولیدی خودروها 12 ولت است و فقط خودروهای سنگین هستند که از سیستم برق 24 ولت بهره می برند (تمامی خودروهای سواری 12 ولت می باشند) لذا همانطور که در مطلب ((مدارهای سری و موازی)) ذکر شد باید از 2 عدد باتری 12 ولت 60 الی 230 آمپر استفاده کنند.

سیستم برق خودروهای سنگین چگونه است؟

سیستم برق 24 ولت در خودروهای سنگین قدیم و جدید متفاوت است.

در خودروهای سنگین جدید تمامی قطعات و تجهیزات الکتریکی 24 ولت هستند.

از استارت و دینام گرفته تا چراغ های این دسته از خودروها 24 ولت هستند اما در خودروهای قدیمی اینگونه نبوده و فقط استارت 24 ولت بوده است.

روش کار خودروهای سنگین قدیمی

روش کار خودروهای سنگین قدیمی به این صورت بوده است که دو باتری به صورت موازی به هم متصل بوده تا بتوانند بارهای الکتریکی مورد نیاز را تامین کنند.

ولتاژ سیستم خودرو 12 ولت می باشد اما فقط در لحظه ای که سوئیچ استارت زده می شود، یک رله تبدیل باتری، به طور اتوماتیک، دو باتری را به صورت سری به یکدیگر متصل نموده و بنابر این ولتاژ 24 ولت برای استارتر 24 ولت فراهم می کند.

بقیه مصرف کننده های بارهای الکتریکی در همان زمان از ولتاژ 12 ولت استفاده می کنند.

به محض اینکه موتور روشن می شود، یعنی وقتی سوئیچ استارت رها می شود و استارتر خاموش می شود، رله تبدیل، به طور اتوماتیک، اتصال را به شکل موازی باز می گرداند.

در هنگام عملکرد موتور، دینام 12 ولت هر دو باتری را شارژ می کند.

سیستم برق خودرو های سنگین

چه نوع باتری برای ماشین سنگین مناسب است؟

باتری مناسب خودروهای سنگین

با توجه به اینکه اندازه فیزیکی باتری 150 و 200 یکسان است برای خودروهای سنگین با برق 24 ولت معمولاً باتری 200 آمپرساعت توصیه می گردد.

البته برخی خودروهای نیمه سنگین (خاور) نیز برق 24 ولت دارند که از سری کردن دو عدد باتری 60 آمپرساعت برق مورد نیاز خودرو تامین می گردد و نیاز به باتری با ذخیره برق بالاتر نیست.

در تمامی خودروهای سنگین فضایی خارج از موتور خودرو (معمولاً در باکسی ایمن) برای باتری در نظر گرفته شده است که هم دسترسی به باتری راحت باشد هم برای تعویض و تست آن نیازی به دسترسی به موتور خودرو سنگین نباشد.

در خودروهای سنگین برون جاده ای بهتر است از باتری 200 آمپرساعت استفاده کرد چراکه هم تجهیزات الکتریکی خودرو بالاست هم بدلیل استفاده طولانی مدت از خودرو در طول شبانه روز مقاومت یک باتری 200 آمپرساعتی به مراتب بالاتر از 150 آمپرساعت است.

در خودروهای سنگین تجهیزاتی مانند کولر و بخاری درجا خودرو، نیاز به باتری با آمپرساعت بالا را برای راننده الزامی می کند و اصلاً نصب باتری 150 آمپرساعت توصیه نمی گردد.

خودروهای سنگین که در خطوط گرم کشور مانند جنوب کشور فعالیت دارند حتی با خرید باتری 200 آمپرساعتی نیز معمولاً سالی یکبار باید باتری تهیه کنند و گرمای هوا از یک طرف و استفاده طولانی مدت از ماشین از طرف دیگر سبب می شود که باتری بیشتر از یکسال عمر نکند.

البته که برای این دسته از مصرف کننده ها اصلاً نباید از باتری 150 آمپرساعتی استفاده کرد.

باتری با ذخیره برق بالاتر از 200 آمپرساعت

برخی شرکت های داخلی باتری با ذخیره برق بالاتر از 200 آمپرساعت مانند 220 یا 225 یا 230 آمپرساعت تولید کرده اند.

این افزایش آمپرساعت سبب تامین برق بهتر برای خودرو و افزایش مقاومت و طول عمر باتری شده است.

البته این افزایش آمپرساعت که در نتیجه افزایش تعداد صفحات باتری بوده است باعث شده ابعاد این دسته از باتری ها از باتری 200 بزرگتر باشد.

همانطور که گفته شد ابعاد باتری 150 و 170 و 180 و 200 یکسان است و در برخی از خودروهای سنگین فضای در نظر گرفته شده برای خودرو کاملاً اندازه یک جفت باتری 200 یا 150 آمپرساعت است و هیچ فضای بیشتری برای باتری درنظر گرفته نشده است لذا برای این دسته از خودروها نمی توان از باتری بالاتر از 200 آمپرساعت باتری استفاده کرد مگر اینکه فضای باتری (باکس باتری) را تغییر و افزایش دهید.

بدیهیست که استفاده از باتری با ذخیره برق بالاتر از 200 آمپرساعت برای خودروهای سنگین بسیار توصیه می گردد.

جهت خرید باتری 200 آمپرساعت یا بالاتر از آن (220 و 225 و 230 آمپرساعت) همین حالا با شعب نوین باتری مشهد تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما بهترین باتری های موجود در کشور را با نازلترین قیمت به شما معرفی و راهنمایی نمایند.

نوین باتری مشهد – بهترین مرکز خرید باتری (در انواع آمپرساعت ها) در شرق کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *