باتری فرسوده خودرو

همان باتری خراب روی خودرو شما می باشد.

گاهی مصرف کنندگان از خرید باتری فرسوده آن هم با قیمت قابل توجهی تعجب می کنند و در مورد اکثر باتری های ایرانی که تحویل فرسوده آنها اجباری بوده و مصرف کنندگان در صورت عدم تحویل می بایست مبلغی را بپردازند اعلام نارضایتی می کنند.

بازیافت باطری

در توضیح باید گفت باتری با توجه به جنس آن قابلیت بازیافت دارد و بازیافت آن بسیار با ارزش بوده و برای کارخانه های تولیدی داخلی یک امر الزامیست.

باتری های داغی (مستعمل) جزء ضایعات باارزش محسوب شده و بایستی طبق مقررات خاصی منهدم گردد.

بهترین روش، تحویل اینگونه باتری ها، به مراکز خدمات و سرویس برق خودرو می باشد.

.

پیشنهاد میکنیم مطلب کوتاه و کاربردی نحوه ی محاسبه قیمت باطری فرسوده را مطالعه نمایید.

.

باتری فرسوده خودرو

در توضیح بیشتر باید گفت…

ماده اصلی و گران قیمت موجود در باتری

ماده اصلی و گران قیمت موجود در باتری های مخصوص خودرو، سرب می باشد.

سرب نوعی فلز بوده که ارزش نسبتاً بالایی در میان دیگر فلزات دارد.

قیمت و ارزش سرب با توجه به نرخ جهانی آن و قیمت دلار در کشور مشخص می شود لذا قیمت سرب یک قیمت ثابت نبوده و هر روز دچار تغییر و تحول می گردد.

سرب باطری

باتری خودرو در هر حالتی که باشد سالم یا خراب، سرب خود را از دست نمی دهد و سرب باتری قابل بازیافت و احیا مجدد می باشد نه اینکه باتری شما مجدداً احیا شود و سالم گردد بلکه باتری شما به طور کامل بازیافت شده و سرب آن خارج می شود لذا باتری خراب خودرو شما نیز چون دارای مقدار زیادی سرب بوده ارزشمند می باشد.

نتیجه بازیافت ، شمش سرب با درجه خلوص مشخص می باشد.

آیا زمان خرید باطری جدید، باید حتما فرسوده را تحویل دهیم؟

آیا در هنگام خرید باتری، تحویل باتری داغی الزامی می باشد؟

تحویل باطری فرسوده

معمولاً در تمامی نرخنامه های باتری (لیست قیمت باتری) که توسط اتحادیه ها یا کارخانه ها تهیه و تنظیم می شود قیمت تمام شده باتری با احتساب تحویل داغی محاسبه می شود یعنی قیمت باتری با فرسوده اعلام می شود لذا تحویل باتری فرسوده الزامی می باشد.

الزام یا عدم الزام به تحویل فرسوده

دقت داشته باشید که این الزام به تحویل فرسوده به این معنی نیست که ارزش ریالی فرسوده شما حساب نشده باشد بلکه ارزش ریالی باتری فرسوده شما به قیمت منصفانه یا قیمت روز از نرخ باتری کسر شده و قیمت نهایی با عنوان (قیمت تمام شده با احتساب تحویل فرسوده) محاسبه و در نرخ نامه درج شده است.

سرقت باطری ماشین

در هنگام خرید باتری جدید برای خودرو خود، اگر باتری قبلی خودرو شما به سرقت رفته باشد یا به هر دلیلی تمایل به تحویل آن نداشته باشید، باتری فرسوده شما به قیمت روز ریالی شده و به قیمت های درج شده در نرخنامه ها اضافه می گردد.

با باتری فرسوده خودرو چکار کنیم؟

کاربرد باطری فرسوده

در هنگام خرید باتری جدید برای خودرو خود می بایست فرسوده را به فروشنده تحویل دهید چون تقریباً در تمامی نرخ نامه های باتری، قیمت باتری با احتساب تحویل فرسوده محاسبه شده و تحویل فرسوده الزامی می باشد.

باتری فرسوده خودرو شما دارای مقدار قابل توجهی سرب بوده که این سرب قابل بازیافت و احیا مجدد می باشد لذا شایسته نیست دور انداخته یا در محیط زیست رها شود.

باتری برای محیط زیست خطرناک است

توجه داشته باشید که باتری دارای مقدار زیادی اسید سولفوریک رقیق شده می باشد که این اسید برای محیط زیست بسیار بسیار مضر و خطرناک می باشد لذا بازیافت باتری یک امر حیاتی و مهم بوده و باید توسط متخصص آن با تجهیزات لازم، زیر نظر مراکز و ارگان های نظارتی مربوطه انجام شود.

آیا باتری های ایرانی از تعمیر همین باتری های فرسوده ساخته می شوند؟

ضایعات

همانطور که ذکر شد باتری داغی خودرو شما با طی کردن مراحل مختلف به طور کامل بازیافت شده و سرب آن مجدداً احیا و بازیافت می گردد.

بعد از بازیافت، سرب آن به صورت شمش با درجه خلوص مشخص درآمده و به کارخانه های تولید باتری تحویل داده می شود.

آیا کارخانه های تولید باتری از باتری های فرسوده، باتری نو تولید می کنند؟

اینکه می گویند کارخانه های تولید باتری ایرانی، از بازیافت همین باتری های فرسوده، باتری نو تولید می کنند به این معنی نیست که باتری خراب خودرو شما با یکسری عملیات مثل شارژ و غیره مجدداً احیا و بفروش گذاشته شود بلکه باتری فرسوده شما کاملاً از بین رفته و سرب آن مجدداً بازیافت می شود و دیگر از باتری قبلی شما چیزی باقی نمانده است.

پس اینکه می گویند باتری ایرانی از سرب بازیافتی است و کیفیت ندارد ولی باتری خارجی از سرب بازیافتی نیست و کیفیت بالاتری دارد یک ادعا غلط و غیر علمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *