بازرس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان و تعمیرکاران باتری، استارت و دینام شهرستان مشهد مقدس

در مورخه ۱۳۹۸/۰۵/۲۸ انتخابات تعیین اعضای اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان و تعمیرکاران باتری، استارت و دینام شهرستان مشهد مقدس و همچنین بازرس اتحادیه انجام پذیرفت.

رای دهندگان می بایست عضو رسمی اتحادیه باتری سازان مشهد و حومه بوده و دارای پروانه کسب (جواز کسب) باشند. حدود ۳۵۰ عضو رسمی اتحادیه باتری سازان مشهد و حومه در این رای گیری شرکت کردند.

مدیریت محترم نوین باتری، جناب آقای محمدرضا فخار نوغانی بعنوان داوطلب جهت بازرس اتحادیه شرکت کردند و مجموعاً رای گیری بین چهار داوطلب انجام پذیرفت.

مفتخریم اعلام کنیم که جناب آقای محمدرضا فخار نوغانی با اخذ بیش از ۹۵ درصد آرا بعنوان بازرس اتحادیه منصوب شدند.

ایشان از مورخه ۱۳۹۸/۰۶/۱۰ به مدت چهار سال در سمت بازرس اتحادیه می بایست انجام وظیفه کنند.

امیدواریم بتوانیم این حسن انتخاب همکاران عزیزمان را در عمل پاسخگو باشیم.

بازرس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان و تعمیرکاران باتری

اما مهم است بدانیم که وظیفه یک بازرس اتحادیه چیست؟

وظایف بازرس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان و تعمیرکاران باتری، استارت و دینام شهرستان مشهد مقدس

آیین‌نامه اجرایی شرح وظایف بازرس (موضوع ماده ۲۳ قانون نظام صنفی کشور)

ماده ۱- بررسی، بازرسی و تهیه گزارش از عملکرد هیأت مدیره اتحادیه در حیطه وظایف محوله از جمله:

الف) نحوه صدور، تمدید، تعویض و ابطال پروانه کسب در اتحادیه.

ب) نحوه اجرای ماده (۲۷) قانون نظام صنفی در خصوص اقدام اتحادیه برای جلوگیری از فعالیت واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب.

ج) نحوه اجرای ماده (۲۸) قانون نظام صنفی در خصوص اقدام اتحادیه برای تعطیلی موقت واحدهای صنفی دارای پروانه کسب.

د) امور مالی اعم از درآمد، هزینه و بودجه مصوب، وجوه دریافتی در ازای خدمات غیر موظف و کمک های دریافتی از اشخاص حقیقی و یا حقوقی و سایر موارد.

ه) تشکیل کمیسیون ها، برگزاری دوره های آموزشی، اجرای مصوبات و بخشنامه های هیأت عالی نظارت و کمیسیون نظارت.

و) بررسی نحوه وصول حق عضویت از افراد صنفی توسط اتحادیه.

ز) بررسی نحوه و زمان واریز سهم بیست درصد از مبالغ دریافتی اتحادیه به حساب اتاق اصناف شهرستان و ایران.

الزامات بازرس

ماده ۲- الزامات بازرس در هنگام ایفای وظایف خود:

الف) بازرس حق دخالت در امور اجرایی اتحادیه را ندارد.

ب) بازرس نمی تواند در معاملاتی که با اتحادیه یا به حساب اتحادیه انجام می گیرد بطور مستقیم یا غیر مستقیم ذینفع شود.

ج) بازرس مکلف است در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعضاء هیأت مدیره در حیطه وظایف آنان، مراتب را به صورت مکتوب به هیأت مدیره اعلام نماید و چنانچه هیأت مدیره ترتیب اثر ندهد به ترتیب ابتدا موضوع را کتباً و محرمانه به اتاق اصناف و سپس به کمیسیون نظارت گزارش نماید.

د) بازرس مجاز به شرکت در جلسات هیأت مدیره بدون داشتن حق رأی می باشد.

ه) بازرس مکلف است هر سه ماه یک بار گزارشی از نحوه انجام وظایف محوله هیأت مدیره (موضوع ماده ۱ این آیین نامه) را به اتاق اصناف ارائه نماید.

تکالیف اتحادیه

ماده ۳- هیأت مدیره اتحادیه مکلف است، اسناد، مدارک و اطلاعات مورد نیاز بازرس را در حدود وظایف اتحادیه در اسرع وقت در اختیار وی قرار دهد.

ماده ۴- هیأت مدیره اتحادیه، حق دخالت در امور مربوط به وظایف و اختیارات بازرس را ندارد و در صورت تخلف بازرس، اتحادیه می تواند موضوع را کتباً به اتاق اصناف اعلام نماید تا نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

ماده ۵- هیأت مدیره اتحادیه مکلف است، در صورت نیاز بازرس به استفاده از نقطه نظرات کارشناس تخصصی با هماهنگی اتاق اصناف نسبت به تأمین کارشناس اقدام نماید.

تکالیف اتاق اصناف شهرستان و کمیسیون نظارت

ماده ۶- اتاق اصناف مکلف است، در صورت دریافت گزارش مبنی بر وقوع تخلف یا جرم توسط اعضاء هیأت مدیره اتحادیه مراتب را بررسی و گزارش آن را به صورت مکتوب و مستند حداکثر ظرف مدت یک هفته به کمیسیون نظارت منعکس نماید.

ماده ۷- در صورت استعفا، فوت، عزل، بیماری، حجر یا محرومیت از حقوق اجتماعی بازرس، اتاق اصناف مکلف است با هماهنگی کمیسیون نظارت نسبت به جایگزینی بازرس علی البدل اقدام نماید.

ماده ۸- اتاق اصناف مسئول نظارت بر عملکرد بازرس می باشد و در صورت احراز عدم توانایی وی در انجام وظایف محوله و یا احراز تخلف وی می بایست مراتب را بصورت مستند جهت رسیدگی به کمیسیون نظارت اعلام نماید.

تبصره- کمیسیون نظارت موظف است در صورتی که رسیدگی به تخلف در صلاحیت کمیسیون باشد مطابق دستورالعمل بند (ه) ماده ۵۵ قانون نظام صنفی، به آن رسیدگی و اتخاذ تصمیم نماید. در غیر اینصورت مراتب را به مراجع ذی صلاح اعلام نماید.

ماده ۹- این آیین نامه در اجرای ماده ۲۳ قانون نظام صنفی مصوب ۱۲/۶/۹۲ مشتمل بر ماده ۹ و یک تبصره تهیه و در جلسه مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۲ هیأت عالی نظارت تایید و در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۲ توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد تصویب قرار گرفت.

ماده ۲۱ قانون نظام صنفی کشور

در هر شهرستان که واحدهای صنفی با فعالیت‌های شغلی مشابه یا‌ همگن وجود داشته باشد، افراد صنفی با رعایت این قانون مبادرت به تشکیل اتحادیه ‌می‌کنند.

‌تبصره ۱- اتحادیه دارای شخصیت حقوقی و غیر‌انتفاعی است و پس از ثبت در وزارت صنعت، معدن و تجارت رسمیت می‌یابد.

اساسنامه الگوی اتحادیه‌های صنفی توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیات‌عالی نظارت تهیه می‌شود و به تصویب هیات‌عالی نظارت می‌رسد.

‌تبصره ۲- حدنصاب تعداد واحدهای صنفی برای تشکیل یک اتحادیه در کشور به‌شرح زیر است:

‌الف- در تهران، ۳۰۰ واحد

ب- در شهرستان های با بیش از دو میلیون نفر جمعیت، ۲۰۰ واحد

ج- در شهرستان های دارای بیش از یک میلیون نفر و کمتر از دو میلیون نفر جمعیت،۱۵۰ واحد

‌د- در شهرستان های دارای بیش از پانصد هزار نفر و کمتر از یک میلیون نفر‌جمعیت، ۱۰۰ واحد

‌ه- در شهرستان های با کمتر از پانصد هزار نفر جمعیت، ۵۰ واحد

‌تبصره ۳- کمیسیون نظارت هر شهرستان با همکاری اتاق اصناف شهرستان موظف است اتحادیه ‌هایی را که تعداد واحدهای صنفی تحت پوشش آنها کمتر از نصاب های تعیین شده است، ادغام نماید.

‌تبصره ۴- اگر تشکیل اتحادیه واحد برای تمامی شهرها یا بخش های هر شهرستان به‌تشخیص کمیسیون نظارت مرکز استان ممکن نباشد، شیوه اداره امور واحدهای صنفی آن ‌شهرها یا بخش ها تابع آیین‌نامه‌ای است که توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیات ‌عالی نظارت تهیه می‌شود و پس از تایید هیات ‌عالی نظارت حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون به‌تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.

‌تبصره ۵- اگر تشکیل اتحادیه‌ای از واحدهای صنفی یک شهرستان، که تعدادشان ‌به نصاب مقرر جهت تشکیل اتحادیه نرسیده است، به تشخیص کمیسیون نظارت مرکز ‌استان لازم باشد، درصورت تصویب هیات عالی نظارت، اتحادیه‌ای با همان تعداد ‌واحدهای موجود تشکیل خواهد شد.

‌تبصره ۶- اگر تشکیل اتحادیه‌ای در مرکز استان از واحدهای صنفی موجود در‌شهرستان های همان استان به تشخیص کمیسیون نظارت مرکز استان لازم باشد، درصورت‌ تصویب هیات عالی نظارت، اتحادیه‌ای در مرکز استان تشکیل خواهد شد. این اتحادیه ‌مانند سایر اتحادیه ‌های موضوع این ماده تلقی خواهد شد.

‌تبصره ۷- چنانچه تعداد واحدهای صنفی در هر استان جهت تشکیل اتحادیه به حدنصاب مقرر در این ماده نرسد با‌ پیشنهاد اتاق اصناف و تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌ای از واحدهای صنفی در سطح کشور تشکیل می‌شود.
آئین نامه اجرایی موضوع این تبصره ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیات عالی نظارت تهیه می‌شود و پس از تایید هیات عالی نظارت به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.

‌ماده ۲۲ قانون نظام صنفی کشور

اتحادیه ‌ها توسط هیات مدیره منتخب اعضای اتحادیه اداره می‌شوند.‌ تعداد اعضای این هیات پنج نفر اصلی و دو نفر علی‌البدل برای اتحادیه‌های دارای کمتر از ‌هزار واحد صنفی عضو و هفت نفر اصلی و سه نفر علی‌البدل برای اتحادیه‌های دارای‌بیش از هزار واحد صنفی عضو خواهد بود.

‌تبصره ۱- مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه‌ها از تاریخ انتخاب چهارسال تمام است. اعضای هیات مدیره با رای مخفی و مستقیم اعضای اتحادیه انتخاب می‌شوند. اعضای مذکور نمی‌توانند بیش از دو دوره‌ متوالی و یا چهار دوره متناوب در هیات مدیره اتحادیه عضویت داشته باشند.

‌تبصره ۲- کمیسیون نظارت هر شهرستان موظف است شش ماه قبل از پایان هر‌دوره هیات مدیره، مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم آورد.

‌تبصره ۳- انتخابات اتحادیه‌ها در دور اول با حضور حداقل یک‌سوم اعضاء و در صورت عدم‌دستیابی به حد نصاب مذکور، در دور دوم با حضور حداقل یک‌چهارم اعضاء رسمیت می‌یابد.

آئین نامه اجرایی نحوه برگزاری انتخابات موضوع این تبصره ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیات عالی نظارت تهیه می‌شود و پس از تایید هیات عالی نظارت به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.

‌تبصره ۴- درصورتی که بر اثر استعفا، عزل، فوت، بیماری، حجر یا محرومیت از‌حقوق اجتماعی عضو یا اعضائی از هیات مدیره، با وجود جایگزینی اعضای علی‌البدل،‌ آن هیات از نصاب این ماده خارج شود، کمیسیون نظارت مکلف است ظرف شش ماه ‌نسبت به برگزاری انتخابات برای تعیین اعضای جایگزین اقدام کند.

تا انجام انتخابات،‌ افرادی از اعضای همان صنف که واجد شروط قانونی برای اداره امور اتحادیه باشند،‌ توسط اتاق اصناف شهرستان معرفی می‌گردند تا پس از تصویب کمیسیون نظارت، به عنوان ‌اعضای جایگزین به عضویت اصلی یا علی‌البدل هیات مدیره منصوب شوند.

اگر کمتر از‌ دو سال از مدت ماموریت هیات مدیره مانده باشد، مدت ماموریت اعضای جایگزین تا ‌پایان مدت ماموریت هیات مدیره ادامه خواهد یافت.

اعضای مستعفی هیات مدیره درصورتی‌که به‌تشخیص کمیسیون نظارت، به‌منظور اخلال در انتخابات استعفاء داده باشند و اعضای معزول از آن هیات، نمی‌توانند برای اولین انتخابات بعدی هیات مدیره اتحادیه داوطلب‌شوند.

‌تبصره ۵- افراد منصوب شده موضوع تبصره‌ های (۳) و (۴) این ماده دارای کلیه ‌اختیارات، حقوق و تکالیف هیات مدیره، به استثنای عضویت در هیات رئیسه اتاق اصناف شهرستان خواهند بود.

تبصره ۶- داوطلب‌شدن کارکنان اتحادیه‌ها، اتاق اصناف‌شهرستان و ایران و دستگاههای اجرائی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه‌های صنفی منوط به استعفای آنان از شغل قبلی خود پیش از ثبت‌نام درانتخابات است. اعلام رسمی پذیرش استعفای کارکنان موضوع این ماده پیش از شروع به کار در هیات مدیره اتحادیه الزامی است.

ماده ۲۲ مکرر قانون نظام صنفی کشور

شرایط داوطلبان عضویت در هیات مدیره اتحادیه‌ها عبارت است از:

۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

۲- اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران

۳- نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر

۴- عدم ممنوعیت تصرف در اموال، مانند حجر، ورشکستگی و افلاس

۵- عدم اعتیاد به مواد مخدر

۶- عدم اشتهار به فساد

۷- داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای افراد فاقد سابقه عضویت در هیات مدیره اتحادیه

۸- حداکثر سن در زمان ثبت‌نام هفتاد و پنج سال

۹- داشتن پروانه کسب معتبر دائم

۱۰- وثاقت و امانت

تبصره ۱- کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دو نفر از اتاق اصناف شهرستان از مراجع ذی‌صلاح شامل وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان ثبت احوال کشور و قوه‌قضائیه ظرف یک‌ماه شرایط مذکور را استعلام می‌نماید.

نمایندگان اتاق اصناف شهرستان در این کمیته نباید خود نامزد انتخابات باشند. تصمیم‌گیری در این کمیته با اکثریت آراء صورت می‌گیرد و نتیجه به متقاضی اعلام می‌شود.

وظیفه این کمیته حصول اطمینان از صحت موارد مندرج در بندهای مذکور از طریق رویت اسناد مثبته و بررسی مدارک و شواهد است.

تبصره ۲- افرادی که صلاحیت آنها توسط کمیته موضوع این ماده رد شده باشد می‌توانند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ رای کمیته مزبور تقاضای بررسی مجدد نمایند. مرجع رسیدگی مجدد کمیسیون نظارت شهرستان است.

ماده ۲۳ قانون نظام صنفی کشور

در اتحادیه‌ها افراد منتخب به‌ترتیب براساس اکثریت نسبی آرای ماخوذه شامل یک نفر رئیس، دو نفر نایب‌رئیس (اول و دوم)، یک نفر دبیر و یک نفر خزانه‌دار تعیین می‌شود.

همزمان با برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره اتحادیه، انتخاباتی برای انتخاب دو نفر بازرس (اصلی و علی‌البدل) برگزار می‌شود.

آئین نامه اجرایی شرح وظایف بازرس از جمله نظارت بر عملکرد هیات مدیره اتحادیه و نیز تهیه گزارش بازرسی برای اتاق اصناف شهرستان مربوطه موضوع این ماده ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیات عالی نظارت تهیه می‌شود و پس از تایید هیات عالی نظارت به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.

تبصره ۱- در صورت عدم آمادگی پذیرش سمت تعیین شده توسط فرد منتخب، تعویض سمت وی با سمتی که احراز آن نیاز به تعداد آرای کمتری دارد بلامانع است.

تبصره ۲- در صورت تساوی آراء بین دو یا چند نفر از اعضای هیات مدیره اتحادیه، سمت آنها به طریق قرعه توسط رئیس کمیسیون نظارت و یا نماینده وی و با حضور اکثریت اعضای هیات مدیره اتحادیه تعیین می‌شود.

تبصره ۳- در صورت درخواست کلیه منتخبان، سمت آنها از طریق برگزاری انتخابات داخلی در حضور رئیس یا نماینده کمیسیون نظارت تعیین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *