باتری سیلد بخریم یا اسیدی؟

باتری سیلد بهتر است یا اسیدشارژ

برخی از خریداری همچنان معتقدند که باتری اسیدشارژ قدیم بهتر از باتری های سیلد جدید است و با وجود اینکه باتری های اسیدشارژ تقریباً منسوخ شده هستند همچنان در بازار بدنبال یافتن باتری های اسیدشارژ هستند.

توجه داشته باشید که در مطلب ((انواع باتری خودرو را بشناسید؟)) توضیحات کامل در نحوه ساخت و تفاوت های باتری سیلد و اسیدشارژ را توضیح داده ایم.

پس اگر باتری سیلد و اسیدشارژ را نمی شناسید اول مطلب ((انواع باتری خودرو را بشناسید؟)) را مطالعه بفرمایید.

در این مطلب می خواهیم دقیق بررسی کنیم که برای ماشین شما باتری سیلد بخریم یا اسیدی؟

برخی بر این باورند که باتری های نوع اول یعنی اسیدشارژ از نوع سیلد بهتراند زیرا دسترسی به الکترولیت باطری دارند و می توانند در صورت نیاز آن را تنظیم کنند و همچنین برخی دیگر ادعای طول عمر بیشتر باتری های اسید شارژ نسبت به سیلد را دارند.

قبل از مقایسه در جواب ادعای اول باید گفت اولاً جنس صفحات باتری سیلد به گونه ای است که نیازی به تنظیم الکترولیت ندارد لذا دلیلی هم برای دسترسی به الکترولیت وجود ندارد در این مورد باید گفت که زمانی که یک باطری سیلد خراب می شود اگر آن را بشکافیم می بینیم که الکترولیت اندکی هم کسر نشده پس دلیل خرابی باطری های سیلد، الکترولیت آن نبوده و نیازی هم به دسترسی به آن نیست لذا از این جهت باتری اسیدشارژ برتری ندارد (البته در مواردی که دینام شارژ نامناسب و بالاتر از حد استاندارد داشته باشد آب الکترولیت تبخیر و از تهویه ها تخلیه می شود که این حالت در صورت استفاده طولانی مدت از باتری در حالت خرابی دینام پیش می آید.)

در جواب ادعای دوم که دیده شده باتری های سیلد کمتر از باطری های اسیدشارژ طول عمر دارند باید گفت باتری های سیلد ایرانی متاسفانه دارای کیفیت پایین بوده و در نتیجه طول عمر پایینی دارند لذا عموم اینگونه برداشت می کنند که باتری سیلد عمر پایینی دارد! خیر در اکثر باطری های ایرانی حتی دیده شده صفحاتی که در داخل باطری معمولی خود کار می کنند را در داخل باتری سیلد نیز بکار می برند و فقط تغییر در قاب ظاهری باتری می دهند در حالیکه در مطلب ((انواع باتری خودرو را بشناسید؟)) گفته شد که جنس صفحات باطری سیلد متفاوت از اسیدشارژ است لذا این امر سبب کاهش طول عمر باتری های سیلد ایرانی شده و عموم را به اشتباه وا داشته است.

در مجموع این را بدانید که باطری اسیدشارژ هیچ مزیتی نسبت به باطری سیلد ندارد مگر قیمت مناسب تر آن که البته امروزه تفاوت قیمت باتری سیلد و اسیدشارژ بسیار ناچیز شده است.

مزیت های باطری سیلد

ویژگی ها و مزیت های باطری سیلد نسبت به نوع معمولی (اسیدشارژ) آن به قرار زیر است که در ادامه هر مورد را توضیح مختصری می دهیم:

  • 1- عدم نیاز به تکمیل سطح الکترولیت و مصرف آب مقطر
  • 2- بدون نیاز به تعمیرات و سرویس در طول عمر مفید باتری
  • 3- عدم از دست دادن مشخصه های کارکردی، به دلیل کاهش آب مقطر
  • 4- امکان استفاده، پس از مدت زمان طولانی عدم کارکرد و نیز امکان شارژ مجدد آن در شرایط معمولی کارکرد
  • 5- در صورت استفاده فصلی و بدون شارژ مقطعی (با قطع اتصال کابل بدنه)، هیچگونه کاهشی در عمر مفید باتری در طول مدت استفاده وجود نخواهد داشت
  • 6- امکان نگهداری باتری شارژ شده به مدت طولانی (نرخ دشارژ خود به خودی پایین)
  • 7- قدرت استارت زنی بالا
  • 8- ورودی انرژی (قدرت) بیشتر
  • 9- عمر مفید بیشتر
  • 10- مقاومت در برابر شارژ بیش از حد
  • 11- مقاومت در برابر دشارژ

عدم نیاز به تکمیل سطح الکترولیت و مصرف آب مقطر

شاید بتوان گفت این تنها ویژگی است که عموم در مورد باتری سیلد می دانند.

باتری های سیلد و بدون آنتیموان و یا دارای آنتیموان کمتر، دارای مصرف آب کمتر و در حدود 6g/AH، مطابق استاندارد DIN می باشند، که این مقدار در باطری های سرب – کلسیوم به 1g/AH کاهش می یابد.

دیگر مزایا عدم نیاز به بازدید از الکترولیت و تکمیل آن با آب مقطر عبارتند از:

  • در باتری های سیلد ولتاژ شارژ فقط در درجه حرارت های بالاتر از ولتاژ اولیه بالا می رود. این بدان معناست که مقدار کمی گاز (تجزیه آب) تشکیل می شود و به همین دلیل افزودن آب در طول عمر مفید باطری ضروری نخواهد بود و به همین دلیل دریچه تهویه فقط برای مواردی که نیاز به سرویس وجود داشته باشد، باز خواهد شد و یا اصلاً دریچه ای وجود ندارد.
  • نیازی به افزودن آب مقطر یا هرگونه بهبوددهنده دیگری وجود نخواهد داشت.
  • آسیب دیدگی ها و خطرات ناشی از تماس با اسید سولفوریک از بین خواهد رفت.
  • هزینه های ناشی از تعمیرات و سرویس کاهش پیدا خواهد کرد.
  • نیازی به نصب باطری در محلی که دسترسی آسان به آن وجود داشته باشد، نخواهد بود.

بدون نیاز به تعمیرات و سرویس در طول عمر مفید باتری

با توجه به جنس صفحات باتری سیلد، این نوع باطری ها دارای تولید گاز کمتر هستند در نتیجه نه تنها نیازی به سرویس و تنظیم الکترولیت ندارند بلکه به دلیل عدم سولفات بسیار تمیز تر و ایمن تر می باشند.

عدم از دست دادن مشخصه های کارکردی، به دلیل کاهش آب مقطر

زمانی که آب باتری تجزیه بشود و باطری بدون الکترولیت کافی کار کند صفحات به دلیل جذب اسید، سولفات می کنند که این امر یکی از شایع ترین دلایل خرابی باتری هاست.

حال با توجه به اینکه باطری سیلد با توجه به جنس صفحات آن الکترولیت آن کسر نمی شود دارای طول عمر بالاتر بدون کاهش کارایی می باشد.

امکان استفاده، پس از مدت زمان طولانی

امکان استفاده، پس از مدت زمان طولانی عدم کارکرد و نیز امکان شارژ مجدد آن در شرایط معمولی کارکرد

باتری های سیلد توانایی حفظ انرژی تا 18 ماه را دارند و بر خلاف تفکر عموم بر عدم امکان شارژ باطری، این باتری ها نیز مانند نوع معمولی قابل شارژ مجدد می باشند.

استفاده فصلی

در صورت استفاده فصلی و بدون شارژ مقطعی (با قطع اتصال کابل بدنه)، هیچگونه کاهشی در عمر مفید باتری در طول مدت استفاده وجود نخواهد داشت

عدم استفاده از آنتیموان در این نوع باطری ها سبب شده در صورت استفاده فصلی از باتری نیز در عمر مفید آن تغییری ایجاد نشود.

امکان نگهداری باتری شارژ شده به مدت طولانی

(عدم دشارژ خود به خودی)

دشارژ خود به خودی تیغه های مثبت و منفی در باطری های انباره سربی بدون اینکه تماسی با یکدیگر پیدا کنند نیز روی می دهد، حتی بدون اتصال بار خارجی و نیز تاثیرات سایر عوامل همچون درجه حرارت که در نهایت باعث تخلیه الکتریکی باتری طی یک مدت زمان مشخص خواهد شد.

با در نظر گرفتن باتری معمولی، خرابی آنتیموان باعث افزایش واکنش دشارژ خود به خودی در صفحات منفی می شود و نرخ تخلیه هم زمان با افزایش عمر باتری افزایش می یابد.

این بدان معناست که پس از نگهداری باتری به مدت 6 ماه در درجه حرارت داخل اتاق (20 درجه سانتی گراد)، در باطری های معمولی، چگالی ویژه الکترولیت برابر 1.20kg/L خواهد بود که معادل حالت شارژ 65% می باشد.

باطری های کهنه، پس از چند هفته، تا این مقدار افت پیدا می کنند.

حال آنکه در باتری های بدون نیاز به نگهداری (سیلد) چگالی ویژه الکترولیت، پس از 6 ماه برابر 1.26kg/L می شود که معادل حالت شارژ 90% است و 18 ماه زمان جهت افت مقدار تا 1.20kg/L لازم می باشد.

از سیستم آلیاژ سرب – کلسیوم در باطری های بدون نیاز به نگهداری (سیلد) و ساختمان صفحه ها بکار گرفته می شود که در نتیجه پدیده تخلیه خود به خودی به دلیل خرابی آنتیموان وجود نخواهد داشت.

سطح دشارژ خود به خودی صفحات مثبت و منفی در مقدار پایین خود در طول عمر مفید باتری باقی می ماند.

استفاده از این نوع باتری ها در خودروهایی که در طی فصل های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند (کشاورزی، جنگلبانی و …) و یا همچنین در ماشین هایی که کاروان و یا موارد مشابه را حمل کرده و در زمستان مورد استفاده قرار می گیرند الزامی است.

همچنین در خودروهای نو که در خط تولید به بهره برداری رسیده ولی مدت زمان طولانی را به دلیل فروش های فصلی یا موارد مرتبط با حمل و نقل بایستی به صورت پارک شده بگذرانند مفید خواهد بود.

در تمامی موارد فوق، باتری بایستی در بالاترین وضعیت شارژ خود قبل از توقف کارکرد قرار داشته باشد و از بارهای جریانی در طی مدت زمان عدم استفاده، قطع اتصال گردد.

این عمل با قطع اتصال کابل بدنه (منفی) آن امکان پذیر است.

قدرت استارت زنی بالا

باتری های بدون نیاز به نگهداری (سیلد)، دارای قدرت استارت زنی بیشتری (CCA بالاتر) در مقایسه با باطری های معمولی (اسید شارژ) می باشد.

این امر به دلیل استفاده از جداکننده هایی با مقاومت ویژه پایین و همچنین افزایش سطح تماس صفحات به دلیل حذف مجرای عبوری آلودگی ها و لجن می باشد.

ورودی انرژی (قدرت) بیشتر

باتری های که دارای آنتیموان کمتر و یا بدون آن می باشند، سطوح بالاتری از شارژ را کسب کرده و در نتیجه قدرت استارت زنی را افزایش می دهد.

عمر مفید بیشتر

با در نظر گرفتن بارهای مکانیکی و الکتریکی متغیر که در محدوده باتری ها قرار دارند، از امکانات موجود تست در لابراتورها، نمی توان جهت تخمین عمر مفید باطری استفاده نمود لذا نیاز به شرایط تست مخصوصی است که توسط شرکت های برتر خارجی آماده سازی شده است.

در طی چنین تست هایی، قابلیت راه اندازی و استارت زنی باطری اسید شارژ (معمولی) پس از 60 ماه تا 50% افت می کند و این در حالی است که در باطری های سرب – کلسیوم این زمان تا 80 ماه طول می کشد.

تحت شرایط وجود بارهای زیاد در خودرو مثلاً در تاکسی ها، اتوبوس ها و یا خودروهای ون از باتری های سیلد به دلیل وجود مزایای فراوان آنها استفاده می گردد.

مقاومت در برابر شارژ بیش از حد

شارژ بیش از حد پدیده ای است که بسیار عمر مفید باتری را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولاً در ماشین های کشاورزی، عمومی، راهسازی و … اتفاق می افتد.

در چنین شرایطی باطری به طور کامل شارژ شده ولی موتور با سرعت بالایی می چرخد و آلترناتور (دینام) فقط چند بار را تامین و تغذیه می کند و عملیات شارژ کاهش نمی یابد در این حالت که به آن شارژ بیش از حد می گویند و خوردگی و افت مواد فعال را موجب می شود.

در تست های آزمایشگاهی جهت شبیه سازی این شرایط در درجه حرارت 40 درجه سانتی گراد در الکترولیت و ولتاژ شارژ 14 ولت، باتری بدون نیاز به نگهداری (سیلد) دارای عمر مفید بیشتری نسبت به باطری دارای آنتیموان می باشد.

مقاومت در برابر دشارژ

جهت تست مقاومت باطری در برابر دشارژ، از لامپ هایی مخصوص جهت دشارژ کامل باتری استفاده می گردد که به مدت 4 هفته در شرایط اتصال کوتاه نگه داشته می شود سپس، باتری تحت شرایط نرمال سیستم الکتریکی خودرو، دوباره شارژ می شود.

اینجاست که مقاومت باتری سیلد بسیار بالاتر از باطری اسید شارژ گزارش شده است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در گذشته قیمت باطری سیلد بسیار بالاتر از نوع اسیدشارژ بود ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی تفاوت قیمت باتری سیلد و اسیدشارژ بسیار ناچیز شده و با توجه به مطالب بالا در می یابیم که باتری های اسیدشارژ تقریباً هیچ مزیتی نسبت به نوع سیلد ندارند.

شاید تنها عیبی که بتوان برای باطری سیلد نسبت به اسیدشارژ گفت عدم امکان تنظیم الکترولیت در زمان خشک شدن الکترولیت بدلیل وجود نقص در سیستم شارژ (دینام) ماشین باشد به همین دلیل است که کارخانه برتر و معتبر خارجی دیگر اقدام به تولید نوع معمولی (اسید شارژ) نمی کنند و تقریباً تکنولوژی تولید باتری اسیدشارژ چه در داخل ایران و چه در خارج تقریباً منسوخ شده است.

توجه داشته باشید که هر دو نوع باتری، از نظر ساختمان، همان باطری سربی-اسیدی هستند با الکترولیت مایع.

جنس صفحات هر دو نوع از سرب بوده و الکترولیت همان اسیدسولفوریک رقیق شده است.

تفاوت اصلی باتری سیلد با اسیدشارژ در کاهش استفاده از آنتیموان و اضافه شدن آلیاژهای دیگر در صفحات باطری سیلد و همچنین تغییر در بدنه باتری سیلد است ولی اساس کار هر دو مدل سیلد و اسیدشارژ یکی است.

این تغییرات سبب این شده که باتری سیلد الکترولیت کسر نکرده و به اصطلاح باطری بدون نیاز به نگهداری شود.

آیا هر باتری که روی آن شش درب داشت، باتری اسیدشارژ است؟

اسیدشارژ

همانطور که ذکر شد، نشانه باتری اسیدشارژ وجود شش درب بالای بدنه باتری است، اما آیا هر باتری که دارای شش درب باتری بود، باتری اسیدشارژ است و باید هر چند وقت یکبار سطح الکترولیت باتری بازدید شود؟

برخی تولیدکنندگان باتری در بعضی از باتری های سیلد خود، درب خانه باتری را حذف نکردند و کاربر می تواند درب خانه باتری را باز کند.

علت این امر این است که در صورت خرابی دینام وقتی الکترولیت باتری کسر شد کاربر بتواند سطح الکترولیت باطری را مجدداً تنظیم کند.

هرچند که بهتر است در باتری های سیلد، روی بدنه باتری پرس شده و درب باطری حذف شود تا احتمال تبخیر آب مقطر به صفر برسد ولی بالاخره برخی تولیدکنندگان، در باطری های سیلد خود نیز درب باتری را حذف نمی کنند.

نکته مهم این است که ماهیت این باتری، یک باطری سیلد است و نیاز به بازدید و نگهداری و تنظیم الکترولیت ندارد و به قولی این درب باتری فقط جهت احتیاط است.

از کجا بفهمیم این باطری سیلد است یا اسیدشارژ؟

حال سوال اینجاست که از کجا بفهمیم این باطری سیلد است یا اسیدشارژ؟

اگر باتری شما هم دارای 6 درب در روی باتری دارد و نمی دانید این یک باتری سیلد است یا اسیدشارژ،

کافیست روی بدنه باتری خود را نگاه کنید…

اگر عبارت MF یا SMF یا Maintenance Free یا Sealed Maintenance Free را دیدید یعنی باتری شما سیلد است و نیازی به بازدید الکترولیت باتری نیست.

اما اگر نوشته ای پیدا نکردید یا عبارت LMF یا Low Maintenance Free را دیدید یعنی باطری شما اسیدشارژ است و حداقل هر دو ماه یکبار باید سطح الکترولیت باتری را بازدید و تنظیم کنید.

.

در پایان اگر هنوز درباره اینکه باتری سیلد بخریم یا اسیدی؟ ابهامی دارید در قسمت نظرات همین پست درج نموده تا از مشاوره کارشناسان مجموعه بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *