چگونه اطلاعات روی برچسب باتری را بخوانیم؟

چگونه اطلاعات روی برچسب باتری را بخوانیم؟

هنگامی که برای خرید باتری اقدام می کنید، بهتر است اطلاعات دقیق تری نسبت به باتری مخصوص ماشین داشته باشید.

حساس بودن سیستم الکتریکی خودروهای جدید از یک طرف و فضای فیزیکی محدود برای باتری از طرف دیگر باعث می شود هر باتری را نتوان روی این دسته از خودروها نصب کرد.

با توجه به مطلب فوق، باید دقت داشته باشید که در هنگام خرید باتری برای خودرو خود، علاوه بر رعایت تطابق فضای فیزیکی و ابعاد باتری با هم، مشخصات فنی و اطلاعات اسمی باتری نیز با نیاز برقی و الکتریکی خودرو شما همسان باشد.

برای تشخیص این مهم شما باید بتوانید اطلاعات فنی درج شده در روی لیبل باتری (برچسب باتری) را خوانده و درک درستی از آنها داشته باشید.

اطلاعات درج شده روی لیبل باتری (برچسب باتری) در کارخانه های مختلف ایرانی و خارجی کمی متفاوت است اما در کل این تفاوت بسیار کم بوده و با ذکر یک مثال می توان با کمی دقت، اطلاعات دیگر باتری ها را نیز به راحتی تشخیص داد.

در زیر تصویر یک باتری سیلد را داریم:

چگونه اطلاعات روی برچسب باتری را بخوانیم؟

حال قدم به قدم کلیه اطلاعات درج شده بر روی لیبل باتری (برچسب باتری) را توضیح خواهیم داد.

جهت بهتر مشخص شدن اطلاعات درج شده روی لیبل باتری (برچسب باتری) تصویر بالا را به دو قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را جداگانه توضیح می دهیم.

چگونه اطلاعات روی برچسب باتری را بخوانیم؟

.

چگونه اطلاعات روی برچسب باتری را بخوانیم؟

در تصویر بالا که در واقع نیمه سمت چپ باتری است دو دسته اطلاعات مهم ذکر شده است که مطابق شماره درج شده در تصویر توضیح می دهیم:

۱- نکات ایمنی باتری در این قسمت ذکر شده است. شش نکته ایمنی مهم که باید در طول استفاده و تست و نصب باتری رعایت کرد به شرح زیر می باشد:

  • الف) باتری یک شیء قابل اشتعال بوده و باید دور از جرقه و آتش نگهداری شود.
  • ب) در هنگام تست و نصب باتری، از عینک محافظ چشم استفاده شود.
  • ج) باتری را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • د) باتری دارای اسید سولفوریک بوده و اسید سولفوریک دارای حالت خورندگی شدید است. اسید سولفوریک می تواند به پوست انسان و اشیاء آسیب وارد کند.
  • ه) قبل از استفاده از باتری، دستورالعمل آن مطالعه شود.
  • ی) باتری یک شیء قابل انفجار است لذا از ضربه زدن و زدن جرقه در اطراف آن خودداری شود. باتری در محیط های خیلی گرم یا خیلی سرد نگهداری و استفاده نشود.

۲- شماره فنی باتری که اطلاعات مهمی نظیر آمپرساعت و جهت قرارگیری قطب های باتری را مشخص می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مطلب شماره فنی باتری در آرشیو بیشتر بدانید مراجعه فرمایید.

حال قسمت بعدی یعنی نیمه سمت راست برچسب باتری را بررسی می کنیم.

چگونه اطلاعات روی برچسب باتری را بخوانیم؟

.

چگونه اطلاعات روی برچسب باتری را بخوانیم؟

در تصویر بالا که در واقع نیمه سمت راست باتری است پنج دسته اطلاعات مهم ذکر شده است که مطابق شماره درج شده در تصویر توضیح می دهیم:

۱- در این قسمت توضیح مختصری از نشانگر (چشمی) باتری داده است.

رنگ سبز یعنی باتری شما سالم و با شارژ کامل است. رنگ سیاه یعنی باتری شما نیاز به شارژ دارد و رنگ سفید یعنی باتری خراب بوده و باید تعویض شود.

البته این توضیح مختصر روی بدنه باتری یک حالت کلی بوده و هرگز از رنگ نشانگر سالم یا خراب بودن باتری نتیجه گیری نمی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از نشانگر (چشمی) باتری به مطالب چشمی باتری در آرشیو مطالب بیشتر بدانید مراجعه کنید.

۲- باتری یک شیء قابل بازیافت بوده و نباید پس از معیوب شدن در محیط زیست رها شود.

۳- مشخصات اسمی باتری در این قسمت ذکر شده است. در کارخانه های مختلف، مقادیر متفاوتی از مشخصات فنی باتری ذکر می شود که مهمترین آنها میزان ذخیره برق باتری (آمپرساعت) و ولتاژ باتری می باشد.

به طور کلی معمولاً مشخصات زیر در کادر مربوط به مشخصات اسمی باتری ذکر می شود:

الف) شماره فنی باتری: شماره فنی باتری (استاندارد اروپا) یک کد چند رقمی است که یک مولفه مهم در انتخاب باتری مناسب خودرو شماست.

شماره فنی یک استاندارد بین تولیدکنندگان باتری خودرو بوده و باتری با یک شماره فنی یکسان، چه ایرانی باشد و چه خارجی، دارای چند مولفه استاندارد و یکسان می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب (شماره فنی باتری) در آرشیو بیشتر بدانید مراجعه فرمایید. در مثال فوق شماره فنی باتری ۵۷۴۱۲ می باشد.

ب) ولتاژ باتری: ولتاژ باتری های مخصوص خودرو همگی ۱۲ ولت می باشد.

ج) آمپرساعت (AMP.HR): حاصل ضرب شدت جریان در زمانی است که باتری می تواند این شدت جریان را تامین کند. واحد آن آمپرساعت (AH) می باشد. در تصویر فوق آمپرساعت باتری ۷۴ آمپرساعت می باشد.

د) ظرفیت ذخیره باتری (Reserve Capacity=RC): مدت زمانی که باتری بتواند در دمای ۸۰ درجه فارنهایت (۲۶٫۷ درجه سانتی گراد) جریان ۲۵ آمپر بدهد بدون اینکه ولتاژ کل آن کمتر از ۱۰٫۵ ولت شود.

در تصویر فوق میزان ظرفیت ذخیره باتری ۱۱۸ دقیقه می باشد.

ه) آمپر گرداندن میل لنگ در شرایط سرد یا تست باتری در شرایط سرد (Cold Cranking Amps (CCA)):

این مقدار نشان دهنده توانایی یک باتری برای کار در شرایط سرد می باشد و برابر است به مقدار آمپری که یک باتری در دمای صفر درجه فارنهایت (۱۷٫۸- درجه سانتی گراد) می تواند از خود خارج کند بدون اینکه ولتاژ باتری کمتر از ۷٫۲ ولت شود. این مقدار در تصویر فوق طبق تعریف مذکور ۵۵۰ آمپر است.

۴- تاریخ نصب باتری در این قسمت ذکر می شود. معمولاً این قسمت در باتری های ایرانی ها قرار داده نمی شود. جهت مشخص کردن تاریخ نصب باتری باید عدد مربوط به سال و ماه (به میلادی) را روی لیبل باتری مشخص کنید.

۵- در این قسمت متذکر شده که محل سوپاپ خروج گاز باتری باید باز بوده و چیزی مانع آن نشود. این قسمت بیشتر در باتری های سیلد (بدون نیاز به نگهداری) وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *