کاهش شدید قیمت باتری ۲۸ آبان ۱۳۹۹

در این چند روز اخیر شاهد کاهش قیمت کم سابقه ای در باتری خودرو بودیم. در مورخه ۱۳۹۹/۰۸/۲۸ باتری با حدود ۱۵ درصد کاهش قیمت رو به رو شد.

همانطور که می دانید مهمترین عامل در افزایش یا کاهش قیمت باتری نرخ و ارزش سرب است.

ارزش ریالی سرب، رکن اصلی در تعیین قیمت تمام شده باتری برای کارخانه های تولید باتری می باشد.

البته تمامی عواملی که در مراحل تولید باتری نقشی داشته باشند طبیعتاً در قیمت نهایی باتری تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال از هزینه های حمل و نقل گرفته تا قوانین گمرکی همگی در هزینه ساخت و تولید باتری مخصوص خودرو دخیل می باشند و تغییر قیمت در آنها سبب تاثیرگذاری در قیمت تمام شده باتری می شود.

مهمترین عوامل کاهش قیمت سرب باتری

کاهش شدید قیمت باتری

در این چند روز گذشته شاهد کاهش قیمت سرب بوده ایم.

این کاهش شدید قیمت سرب برای کاخانه های تولید باتری و بنکداران دردسر بزرگی شده است چرا که سرب یا باتری آماده فروش به قیمت بالاتر در انبارها ذخیره شده و هم اکنون با حدود ۱۵ درصد کاهش قیمت روبرو شده ایم.

این ۱۵ درصد کاهش قیمت در باتری خودرو رقم بسیار چشمگیری در مقابل ۱ الی ۳ درصد سود خالص کارخانه های تولید باتری یا بنکداران باتری در کل کشور می باشد که همین امر سبب مشوش شدن بازار باتری خودرو شده است.

کاهش شدید قیمت باتری

دو عامل مهم کاهش شدید نرخ سرب و در نتیجه ارزان شدن باتری خودرو به شرح ذیل می باشد:

  1. کاهش قیمت دلار: در این ماهی که گذشت شاهد کاهش چشمگیر نرخ دلار از حدود ۳۲۰۰۰ تومان به ۲۵۰۰۰ تومان بودیم. این کاهش قیمت دلار، به طور مستقیم بر روی کاهش نرخ سرب تاثیر گذاشت. همانطور که می دانید سرب نیز مانند دیگر فلزات با ارزش دارای نرخ جهانی بوده و نوسان نرخ دلار در کشور سبب می شود این قیمت جهانی در کشور تغییر کند. در پی کاهش نرخ دلار، طبیعتاً نرخ سرب، همان ماده اصلی ساخت باتری، به شدت کاهش یافت. در نتیجه کاهش قیمت سرب، قیمت باتری نیز (البته در مقیاس کمتر) کاهش پیدا کرد.
  2. کاهش تقاضای بازار: بازار مصرف باتری، تقریباً یک بازار فصلی است که در فصول گرما، بازار مصرف افزایش و در فصول سرما بازار مصرف به طور چشمگیری کاهش می یابد. در کنار این کاهش نرخ دلار، با سرد شدن هوا، نرخ مصرف باتری در کشور نیز کاهش یافت. این امر سبب ایجاد رکود در بازار مصرف باتری در کشور شد. این رکود و کاهش مصرف سبب می شود عده ای از بنکداران یا حتی کارخانه های تولید باتری، جهت ایجاد یک بازار مصرف یا روزنه ای برای فروش دست به زیر فروشی و ضرر فروشی بزنند.

از مطلب فوق نتیجه می گیریم که چون قیمت سرب در کشور به شدت کاهش یافت، قیمت تمام شده باتری نیز کاهش پیدا کرد اما نه به اندازه کاهش قیمت سرب بلکه به میزان کمتری نزول پیدا کرد.

.

عدم تغییر در نرخ نامه فروش باتری خودرو برای مصرف کننده

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که با توجه به این کاهش قیمت سرب، چرا نرخ نامه های فروش باتری به مصرف کننده تغییری نکرده است یا تغییر بسیار ناچیز بوده است؟ حتی برخی ادعا کردند که دلالان اجازه کاهش قیمت را نمی دهند.

اما این نظر اشتباه و غیر کارشناسی می باشد.

علت عدم تغییر در نرخ نامه های فروش باتری برای مصرف کننده این است که تمامی نرخ نامه های فروش باتری به مصرف کننده با احتساب باتری فرسوده (باتری خراب روی ماشین) می باشد.

یعنی قیمت باتری بعد از کسر ارزش باتری فرسوده خودرو شما محاسبه شده است.

چون قیمت سرب کاهش پیدا کرده است پس هم قیمت باتری فرسوده روی خودرو شما کمتر شده هم قیمت باتری نو کاهش پیدا کرده است.

در نتیجه قیمت تمام شده باتری پس از کسر فرسوده ثابت مانده است. بعنوان مثال قبل از کاهش قیمت سرب قیمت باتری نو آمپری ۱۶۰۰۰ تومان بوده و قیمت باتری فرسوده ۶۰۰۰ تومان بوده است لذا قیمت تمام شده باتری برای مصرف کننده می شود ۱۰۰۰۰=۶۰۰۰-۱۶۰۰۰ یعنی یک باتری ۵۵ آمپر پرایدی می شود تومان ۵۵۰۰۰۰=۱۰۰۰۰*۵۵

اما بعد از کاهش قیمت سرب قیمت باتری نو آمپری ۱۵۰۰۰ تومان شده و قیمت باتری فرسوده آمپری ۵۰۰۰ تومان شده است لذا قیمت تمام شده باتری پس از کسر فرسوده مطابق همان قیمت قبلی یعنی ۱۰۰۰۰=۵۰۰۰-۶۰۰۰ تومان می شود پس یک باتری ۵۵ آمپر برای مصرف کننده بعد از کسر فرسوده هیچ تغییری نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *