تقلب کارخانه های تولید باتری در ایران یا نشر اکاذیب؟

امروزه شاهد پیشرفت چشمگیری در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستیم.

در عصر حاضر اکثر مردم دسترسی به اینترنت و فضای مجازی دارند و این دسترسی اصلاً مشکل نبوده و به راحتی با یک کامپیوتر یا تبلت و یا راحت تر از همه با یک گوشی هوشمند می توان به راحتی به اینترنت دسترسی پیدا کرد.

در حال حاضر اکثر گوشی های موجود در دست مردم، پیشرفته و قابل اتصال به اینترنت بوده و بعید است کسی گوشی متصل به اینترنت داشته باشد و در یکی از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام یا اینستاگرام یا واتس آپ و … عضو نباشد.

وب سایت ها و البته بیشتر شبکه های اجتماعی کار اشتراک گذاری اطلاعات در سرعتی باورنکردنی را بسیار راحت کرده اند.

شما با چند لمس ساده روی صفحه گوشی خود می توانید هر نوع اطلاعاتی نظیر عکس و فیلم و … را در سطح جهانی در عرض چند ثانیه با میلیون ها مردم به اشتراک بگذارید.

خب این خبر الان برای ما بسیار عادی شده و شاید خیلی هم خوش آیند به نظر بیاید ولی متاسفانه این اشتراک گذاری سریع و نا محدود اطلاعات سبب مشکلاتی نیز شده است.

اشترک گذاری اطلاعات بدون هیچ محدودی در شبکه های اجتماعی سبب می شود هر کسی در هر زمینه ای که بخواهد بدون هیچ اطلاعاتی، نقد و بررسی و نظر کارشناسی بدهد.

می تواند به راحتی هر مطلبی حتی خلاف عقل بزند و این اطلاعات از هیچ فیلتری عبور نخواهد کرد و به راحتی دست به دست شده و اذهان عمومی تشویش خواهد شد که این خود می تواند مصداقی برای نشر اکاذیب باشد.

کلیپی که در پایین مشاهده می کنید یکی از همین مواردی است که گفتیم.

در کلیپ زیر فرد ادعا می کند که:

.

((کارخانه های تولید باتری در ایران تقلب کرده و باتری سیلدِ (بدون نیاز به نگهداری) تولیدیِ آنها همان باتری های قدیمی اسیدشارژ بوده که آن را تغییر داده و روی باتری را با قطعه ای پلاستیکی پرس کرده اند تا مصرف کننده به خانه های باتری دسترسی نداشته باشد

و این باتری به مرور زمان که الکترولیت کسر کرد مصرف کننده نتواند به آن آب مقطر اضافه کند تا در نهایت باتری خشک شده و باتری ای که قرار است ۳ سال کار کند در عرض یکسال خراب شود در حالیکه که اگر پرس باتری را باز کرده به موقع به آن آب مقطر اضافه کنید این باتری به اصطلاح سیلد ایرانی چندین سال طول عمر خواهد داشت))

.

پاسخ علمی و کارشناسی به ادعای مذکور

قبلاً هم کلیپی مشابه همین کلیپ منتشر شده بود و پاسخ مفصل آن را در پست (آیا باتری سیلد بدون اسید است؟) در آرشیو بیشتر بدانید داده ایم.

.

اینجا دوباره مختصر توضیحی خواهیم داد.

تمامی باتری های مخصوص خودرو به دو نوع اسیدشارژ یا سیلد تولید می گردند.

باتری های اسیدشارژ همان نوع قدیمی باتری ها هستند که شش درب روی باتری نشانه اصلی این نوع باتری ها است. در مورد باتری های اسیدشارژ می بایست هر چند وقت یکبار درب خانه های باتری باز شده و سطح الکترولیت بازدید گردد تا در صورت کسر الکترولیت، آب مقطر به آن اضافه کرد. اما نوع جدید باتری ها یعنی باتری های سیلد یا بدون نیاز به نگهداری هستند.

این باتری ها در ایران به نام ها باتری اتمی یا باتری خشک هم شناخته می شوند که همین اسامی سبب برداشت غلط عموم مردم نسبت به این دسته از باتری ها شده است.

باتری های سیلد، باتری هایی هستند که نیاز به بازدید و نگهداری و تنظیم مجدد الکترولیت ندارند و درب شش خانه باتری حذف شده و روی باتری به صورت پرس شده و یک دست درآمده است اما به این معنی نیست که این باتری ها الکترولیت (همان آب اسید باتری) ندارند.

دقت کنید که تمامی باتری های مخصوص خودرو چه اسیدشارژ و چه سیلد دارای الکترولیت مایع (آب باتری) از جنس اسید سولفوریک رقیق شده هستند.

ما هیچ باتری مخصوص خودرو نداریم که الکترولیت نداشته باشد یا باتری خشک باشد یا الکترولیت آن ژل باشد.

تمامی باتری های مخصوص خودرو الکترولیت مایع دارند چون فرآیند اصلی الکتروشیمیایی که در باتری سیلد و اسیدشارژ اتفاق می افتد کاملاً یکسان است و عضو مهم این فرآیند یعنی الکترولیت یکسان بوده و همان اسید سولفوریک می باشد.

پس فرق باتری سیلد و اسیدشارژ در چیست؟

فرق باتری سیلد و اسیدشارژ در جنس صفحات باتری است که با پیشرفت علم و تکنولوژی آلیاژ استفاده شده در باتری سیلد به نحوی شده که میزان گاز اسید به نزدیک صفر رسیده و در نتیجه باتری در حالت طبیعی به هیچ وجه الکترولیت کسر نمی کند در نتیجه نیاز به تنظیم الکترولیت و اضافه کردن آب مقطر نیست.

لذا روی باتری سیلد پرس شده و درب خانه های باتری حذف شده است. پس بالاخره باتری سیلد هم دارای شش خانه بوده و این شش خانه باتری تکمیل از اسید سولفوریک است.

لذا این تقلب کارخانه های تولید باتری ایرانی نیست که زیر پرس باتری شش خانه وجود دارد و قرار بر این نبوده که باتری سیلد، آب باتری نداشته باشد اما مصرف کننده نباید (و نیازی نیست) پرس درب باتری سیلد را باز کرده و از سطح الکترولیت بازدید کند. باتری سیلد اگر سیستم شارژ خودرو (دینام) درست باشد هرگز الکترولیت کسر نمی کند و اینکه طول عمر باتری های جدید کمتر از گذشته شده است ربطی به این ندارد که درب باتری را باز کرده و آب مقطر به آن اضافه کنید بلکه جنس صفحات باتری ضعیف تر شده و باتری ها دیگر مثل گذشته طول عمر بالای ۳ سال ندارند.

به یقین باتری سیلد حتی بعد از ۲ سال کارکرد اگر بازدید شود هیچ الکترولیتی کسر نکرده است مگر اینکه دینام خودرو اُورشارژ باشد.

.

تقلب کارخانه های تولید باتری در ایران یا نشر اکاذیب؟

نشر اکاذیب جرم است

تقلب کارخانه های تولید باتری در ایران یا نشر اکاذیب؟

نباید نسبت به اینچنین مواردی ساکت ماند.

مشابه این کلیپ و این ادعاهای غلط زیاد است.

اگر کارخانه های تولید باتری مثلاً شرکت سپاهان باتری که در این کلیپ متهم و متقلب معرفی شده، ساکت ننشینند و نسبت به این اکاذیب شکایت کنند قطعاً به طور چشمگیری جلوی این دسته افراد شیاد گرفته خواهد شد.

عجیب است که افراد بدون هیچ تخصصی به راحتی در مسائل فنی دخول کرده و نظر کارشناسی می دهند و خیلی راحت افراد دیگر را محکوم و پرونده دیگران را می بندند.

بعد از انتشار این چنین کلیپ های جنجالی، به وفور مشتریانی ناراضی را مشاهده می کنیم که نسبت به تولید ملی و نظرات متخصصان بدبین می شوند، پس نباید بی تفاوت باشیم و تا حد امکان اطلاع رسانی درست و دقیق داشته باشیم.

امید است تا کارخانه های تولید باتری در مقابل اینچنین تهمت هایی ساکت ننشینند.

یک نظر در “تقلب کارخانه های تولید باتری در ایران یا نشر اکاذیب؟

  1. آواتار نادر نادر گفت:

    ما هم درب باتری رو شکستیم و اسید ریختیم توش کار نکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *