مقدمه: در این مطلب سعی داریم به 3 سوال مهم درباره خرابی باتری پاسخ دهیم …

اول اینکه:

  • چرا باطری ماشین روزی عمر مفید آن تمام شده و معیوب می شود؟
  • چرا باطری ماشین عمر نامحدود ندارد و روزی باید آن را تعویض و باطری جدید جایگزین کرد؟

دوم اینکه:

  • چرا باطری های امروزه عمر مفید بسیار پایین و حدود یک الی 2 سال دارند و دیگر خبری از باتری با طول عمر 5 سال نیست؟

و اما سوال سوم و مهم تر از همه اینکه:

  • باطری خودرو قبل از رسیدن به پایان عمر مفید خود چه نشانه هایی از خود بروز می دهد؟
  • نشانه های خرابی باطری خودرو چیست تا از آنها زودتر، مطلع از معیوب شدن باطری شویم و بتوانیم سریع تر باطری جدید برای خودرو تهیه کنیم؟

در این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد:

  • چرا باتری ماشین خراب می شود؟
  • چرا باتری ماشین زود خراب می شود؟
  • چرا باتری ماشین یکباره و بدون هیچ نشانه ای خراب می شود؟
  • نشانه های خرابی باتری خودرو چیست؟

با ما در مطلب علل و نشانه های خرابی باتری خودرو همراه باشید…

علل و نشانه های خرابی باتری ماشین

امروزه باتری های مخصوص خودرو ظاهراً بدون هیچ نشانه ای به یکباره از کار افتاده و خودرو دیگر قادر به استارت زنی نمی باشد.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی پشت فرمان نشسته و می خواهید استارت بزنید، هیچ صدایی از داخل موتور نیامده و برق پشت آمپر شما ضعیف شده و خودرو استارت نمی زند.

خرابی باتری ماشین

بسیار دیده ایم که مشتریان هنگام مراجعه به فروشگاه یا با تماس با امداد باتری مشهد عنوان می کنند که خودرو کاملاً سالم بوده و تا چند دقیقه پیش هیچ مشکلی نداشته و هیچ ایرادی در سیستم برق و استارت خودرو ندیده اند و به یکباره باتری خراب شده و خودرو استارت نمی زند.

علل و نشانه های خرابی باتری ماشین

بعضی از افراد بر این اعتقادند که در قدیم باتری ها خبر از خرابی باتری می دادند و خودرو قبل از خرابی باتری چند بار سنگین استارت خورده و فرد مطلع از خرابی باتری می شده است اما باتری های جدید سیلد امروز هیچ نشانه ای از خرابی ندارد و به یکباره قطع کرده و خراب می شود.

اما آیا این استدلال صحیح است؟ علت آن چیست که باتری های امروزه به یکباره قطع کرده و استارت نمی زنند؟

چرا باتری ماشین خراب می شود؟

علل خرابی باطری و عمر مفید باطری خودرو

علل خرابی باتری و عمر مفید باتری خودرو

باتری های مخصوص خودرو دارای عمر مفید 1 الی 5 ساله هستند و با گذشت عمر مفید خود خراب شده و قابل تعمیر و احیا نیستند و باید یک باتری جدید دیگر جایگزین کرد.

عیب های داخلی باتری مانند اتصال کوتاه ناشی از پوشش جداکننده ها، یا فقدان ماده متحرک، یا شکسته شدن اتصال دهنده های سلول ها یا تسمه های صفحات، همگی ترمیم ناپذیرند و باتری بایستی تعویض گردد لذا قرص های باتری یا تعویض الکترولیت باتری و … 99% جوابگو نیستند لذا قبل از انجام اینگونه تصمیمات با متخصص مشورت و باتری را تست کنید.

به اشتباه باتری را شارژ نکنید…

تغییر گرانش ویژه یک سلول با سلول دیگر (اختلاف حداقل 30g/lit) نشانه اتصال کوتاه داخلی می باشد که در خرابی باتری ها بسیار متداول است و معمولاً با جوشش الکترولیت هنگام بار گرفتن از باتری همراه است.

در این حالت به اشتباه بعضی اقدام به شارژ کردن باتری می کنند زیرا سلولی را مشاهده می کنند که غلظت الکترولیت آن پایین تر از حد استاندارد است اما این کار بی فایده است زیرا حتی اگر باتری به طور کامل شارژ شود، هنگامی که مبادرت به استارت موتور می نماییم ولتاژ شدیداً کاهش می یابد.

چهار علت خراب شدن باتری ماشین

باتری ها به یکی از دلایل زیر معیوب شده و دیگر قادر به استارت زنی نیستند:

  1. ریزش صفحات باتری
  2. اتصال داخلی صفحات مثبت و منفی باتری
  3. قطع شدن اتصال صفحات مثبت یا منفی باتری
  4. از دست رفتن الکترولیت باتری (خشک کردن باتری)

همانطور که مشخص است، تمامی علل خرابی باتری بدلیل صفحات باطری بوده و امکان احیا و تعمیر باطری وجود ندارد و باید یک باطری جدید دیگر خریداری کرد.

هفت علت کاهش عمر مفید باتری خودرو

با توجه به اینکه باطری یک عمر مفید مشخص دارد و علل ذکر شده در بالا می تواند به صورت طبیعی و با گذشت عمر مفید باتری اتفاق بیوفتد اما گاهی به یکی از دلایل ذیل این اتفاق زودتر از موعد مقرر افتاده و عمر باطری زودتر به پایان می رسد:

  1. استفاده از باتری در حالت کم بودن میزان الکترولیت و سولفاته شدن باتری
  2. کار نکردن باتری به مدت طولانی در حالت دشارژ
  3. قرار گرفتن در معرض حرارت بالا به دلیل مجاورت با موتور
  4. دشارژ سریع باتری
  5. شارژ نامناسب آلترناتور (دینام)
  6. کاربرد نامناسب باتری (عدم متناسب بودن باتری با میزان درخواست الکتریکی خودرو)
  7. ارتعاشات بیش از حد باتری (عدم محکم بودن نگهدارنده باتری)

نکته: درجه حرارت های بالا باعث بخار شدن آب باتری از الکترولیت شده و در نهایت باعث فرسودگی و ضعیف شدن صفحات باتری و در نتیجه کاهش عمر مفید باتری می گردد.

این عامل مهم ترین عامل خرابی باتری ها است.

چرا باتری بدون هیچ نشانه ای خراب می شود؟

چرا باتری بدون هیچ نشانه ای خراب می شود؟

چرا باتری بدون خبر خراب می شود؟

چرا خودرو من به یکباره استارت نمی زند و روشن نمی شود؟

چرا باتری یک دفعه ای خراب می شود؟

برای پاسخ به این سوالات باید گفت که خودروهای جدید امروز چون دارای استارت های گیربکسی کم مصرف هستند و از طرف دیگر موتور خودروها با پیشرفت تکنولوژی خیلی سریع و با کمی چرخش استارت روشن می شوند باعث می شود که خودرو با یک باتری خراب نیز روشن شود.

یعنی یک باتری وقتی به افت ولتاژ 8 ولت هم که می رسد و در واقع خراب شده است، باز هم خودرو استارت زده و روشن می شود و این باعث می شود که شما متوجه خرابی باتری نشوید تا آنجایی که باتری بیش از 5 ولت افت ولتاژ کند و خودرو دیگر استارت نزند.

در واقع باتری شما ممکن است چندین هفته باشد که خراب شده است ولی چون استارت خودرو شما بسیار کم مصرف است باعث می شود خرابی باتری را متوجه نشوید و خودرو استارت زده و روشن شود.

این درحالی است که در قدیم اینگونه نبوده و نه تنها خودروها دارای استارت های پرمصرف بوده اند بلکه موتور خودرو بعد از چندین ثانیه استارت زنی روشن می شده و این باعث می شود که راننده متوجه خراب شدن باتری بشود چون با کمی افت ولتاژ باتری، استارت به سنگینی خورده و با سنگین استارت زدن راننده متوجه خرابی باتری می شود.

استارت کم مصرف خودرو های جدید

در نتیجه علت اینکه ما گمان می کنیم باتری به یکباره خراب می شود این است که استارت خودرو ما بسیار کم مصرف است و در واقع باتری ما از چندین روز قبل خراب شده ولی چون افت ولتاژ باتری کم است و مصرف برقی استارت نیز کم می باشد، متوجه خرابی باتری نمی شویم و خودرو نیز سنگین استارت نمی زند و کاملاً طبیعی به نظر می رسد درحالی که باتری ما معیوب شده است.

اما یک نکته مهم را نیز باید مد نظر داشت که همانطور که از علل خرابی باتری مشخص است ممکن است واقعاً باتری به یکباره قطع کرده و خراب شود و هیچ نشانه ای حتی تا چند ثانیه قبل از خرابی نداشته باشد.

هرچند این قضیه به ندرت اتفاق می افتد اما غیر ممکن نبوده و امکان خرابی باتری در یک لحظه نیز وجود دارد.

به هر صورت شما نمی توانید جلوی خرابی باتری را بگیرید چون بالاخره باتری یک عمر مفیدی دارد و بعد از عمر مفید 1 الی 5 ساله خود خراب می شود.

شما می توانید با چند اقدام ساده عمر مفید باتری را افزایش دهید که در مطلب (چکار کنیم عمر باتری را زیاد کنیم؟) توضیح مفصل داده ایم لذا از توضیح مجدد خودداری می کنیم.

اما بالاخره باتری بعد از گذشت عمر مفید خود خراب شده و باید یک باتری جدید دیگر خریداری کنید.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که باتری های مخصوص خودرو در بیشتر مواقع قبل از خراب شدن و از کار افتادن، نشانه هایی از خرابی دارند که با کمی دقت می توان به نزدیک شدن به پایان عمر باتری پی برد پس برای اطلاع از این نشانه ها در ادامه مطلب با نوین باتری مشهد همراه باشید.

چهار نشانه برای اطلاع از پایان عمر باتری خودرو

4 نشانه برای اطلاع از پایان عمر باتری خودرو

این درست است که باتری های امروزه به یکباره از کار افتاده و بی خبر خراب می شوند و ما را غافلگیر می کنند ولی در 80 درصد موارد، باتری نشانه هایی از خرابی در حدود یک ماه قبل از پایان عمر مفید خود از خود بروز داده که می توانید با مشاهده این نشانه ها از نزدیک شدن به پایان عمر مفید آن مطلع شوید.

بهتر است اگر برنامه سفر یا برنامه کاری خاصی دارید با دیدن این نشانه ها به مراکز برق و باتری خودرو مراجعه کنید تا در صورت نیاز باتری شما تعویض گردد.

1- سولفاته زدن بست های باتری

سولفاته زدن بست های باطری

وقتی باتری به پایان عمر مفید خود نزدیک می شود، سولفاته در روی بست های باطری و اطراف نگهدارنده باتری مشاهده می شود.

سولفاته همان سفیدک هایی است که بیشتر در بست های باتری دیده می شود.

البته این مورد در باطری های سیلد (بدون نیاز به نگهداری) بسیار کمتر مشاهده شده و در باتری های سیلد جدید تا پایان عمر مفید خود هیچ اثری از سولفاته در آنها دیده نمی شود که این خود یک مزیت مهم برای باتری های سیلد بحساب می آید چرا که سولفاته سبب آسیب وارد شدن به قطعات فلزی از جمله خود بست باتری می شود.

نکته مهمی که باید مد نظر داشت این است که سولفاته همیشه نشانه خرابی باتری نیست و مقدار کم آن مخصوصاً برای باطری های اسیدشارژ کاملاً طبیعی است.

سولفاته باتری بر اثر فعل و انفعالات باتری بوجود می آید و در مقدار کم کاملاً طبیعی است.

برای اینکه از سولفاته باتری راحت شویم و دیگر شاهد آن نباشیم کافیست تمام سطوح بست باتری را با آب جوش کاملاً تمیز کرده و سپس سطوح فلزی بست باطری را با گریس یا وازلین به مقدار خیلی کم چرب کنید.

زین پس دیگر شاهد سولفاته نخواهید بود.

2- خروج گاز اسید از باتری

در باتری های سیلد در دو طرف باتری سوپاپ هایی جهت خروج گاز باطری در نظر گرفته شده است.

این سوپاپ ها بسیار مهم بوده و در صورت نبود آنها، سبب دفرم شدن و حتی ترکیدن باتری می شود.

میزان خروج گاز از این سوپاپ ها در حالت طبیعی بسیار کم و تا حتی صفر می باشد.

اگر شاهد خروج گاز اسید از این سوپاپ ها شدید یا دینام شما معیوب شده و یا باطری به پایان عمر مفید خود رسیده است.

خروج گاز اسید از باتری در صورت سالم بودن دینام، نشان از اتصال داخلی و خرابی باتری است.

گاز خارج شده از باتری، گاز اسید بوده و علاوه بر بد بو بودن بسیار برای ریه و سلامتی انسان مضر است.

در صورت مشاهده خروج گاز اسید از باتری فوراً به مراکز برق و باطری خودرو مراجعه کنید تا دینام و باتری تست شده و در صورت نیاز نسبت به تعمیر دینام یا تعویض باتری اقدام شود.

3- کسر الکترولیت باتری

اگر در باتری های اسیدشارژ بیشتر از ماهی یکبار باتری الکترولیت کسر می کند و شما هر ماه نسبت به تنظیم الکترولیت و اضافه کردن آب مقطر اقدام می کنید حتماً دینام و باتری خودرو را تست کنید.

در باتری های سیلد نیز با سیاه یا سفید شدن نشانگر (چشم باتری) باتری باید دینام و باتری تست شود.

یکی از نشانه های خرابی باتری، سیاه یا سفید شدن نشانگر باتری و یا کسر بیش از حد الکترولیت (آب باتری) می باشد.

البته این نشانه ها می توانند بدلیل خرابی دینام نیز باشند.

4- طول عمر بالا

یکی دیگر از نشانه های خرابی باتری، عمر مفید باتری است.

عمر مفید باتری های ایرانی معمولاً بین 1 الی 2 سال و باتری های خارجی بین 2 الی 3 سال می باشد و وقتی از تاریخ نصب باتری شما این مدت گذشته باشد باید نسبت به تست باتری اقدام کنید.

.

خرید باتری خودرو در مشهد

خرید باطری خودرو در مشهد خودروهای جدید امروزه، به سیستم برق و باتری بسیار حساس بوده و خسارت های ناشی از آنها نیز بسیار پر هزینه است.

باتری در خودرو نقش قلب آن را بازی می کند لذا جهت خرید باتری خودرو در مشهد، به مراکز معتبر مراجعه کنید.

نوین باتری بعنوان بازرس اتحادیه باتری سازان و باتری فروشان مشهد و حومه یکی از مطمئن ترین مراکز خرید باتری خودرو در مشهد می باشد.

اگر جهت خرید باتری خودرو در مشهد، نوین باتری را انتخاب کرده اید می توانید از خدمات نصب در محل رایگان نیز بهره مند شوید.

بهترین خرید باتری خودرو در مشهد را با نوین باتری تجربه کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از خرید باتری خودرو در مشهد اینجا کلیک کنید.

جهت خرید باتری خودرو در مشهد با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

05137649296 – 05137649609 – 09153828508

.

چرا باطری ماشین زود خراب می شود ؟

چرا باطری ماشین زود خراب می شود؟

خیلی این سوال توسط مشتریان عزیز پرسیده می شود که چرا باطری خودرو مثل سابق دارای عمر مفید بالای ۵ سال نیست و معمولاً ۲ الی ۳ سال بیشتر کار نمی دهد؟

این موضوع درست است که عمر مفید باطری های مخصوص ماشین کاهش یافته و این امر فقط در مورد باطری تولید ملی نیست بلکه در مورد باطری های کره ای نیز کاملاً مشهود است.

تا قبل از سال ۲۰۱۰ میلادی باطری های کره ای به راحتی ۴ الی ۵ سال عمر مفید داشتند اما بعد از سال مذکور شاهد کاهش شدید عمر مفید باطری های کره ای بودیم و عمر مفید بالای ۳ سال در این باطری ها دیده نمی شد.

با توجه به تجربه ای که از بازار باطری داریم باطری های ایرانی عمر مفید ۱ الی ۳ سال داشته و باطری های کره ای عمر مفید ۲ الی ۳ سال دارند.

چرا باطری ماشین زود خراب می شود؟

حال سوال اینجاست که چرا عمر مفید باطری ماشین کاهش یافته و مثل گذشته بالای ۵ سال کار نمی کنند؟

بعضی ها معتقدند که نسل جدید باطری ها یعنی باطری های سیلد، عمر بالا ندارند و در گذشته که باطری ها اسیدی بود بهتر بوده و عمر باطری ها نیز بیشتر بوده است.

دلیل آنها هم این است که باطری اسیدی را می توانستند کنترل کنند و به آن آب مقطر اضافه کنند ولی در باطری های سیلد نمی توان اینکار را کرد و باطری زود خراب می شود.

این ادعا کاملاً غلط و غیر علمی می باشد چراکه عملکرد باطری سیلد و اسیدی یکسان بوده و هردو نوع باطری دارای صفحات از جنس سرب و الکترولیت از جنس اسید سولفوریک هستند و اینکه در باطری سیلد درب خانه باطری حذف شده دلیل بر کاهش عمر مفید آن نیست.

یک باطری سیلد به دلیل بهبود جنس صفحات و ساختار بدنه باطری هرگز الکترولیت کسر نمی کند برای همین است که درب خانه های باطری حذف شده و مصرف کننده لازم نیست از باطری بازدید کند.

توجه داشته باشید که بعد از اتمام عمر مفید باطری سیلد (مثلاٌ بعد از ۳ سال) اگر درب باطری سیلد را بشکافیم مشاهده خواهید کرد که از الکترولیت باطری سیلد ذره ای کسر نشده است.

پس تا به اینجا متوجه شدیم که کاهش عمر مفید باطری ماشین ربطی به سیلد بودن یا اسیدی بودن آن ندارد پس واقعاً چرا عمر مفید باطری خودروها کاهش یافته است؟

در ادامه مطلب همراه ما باشید…

در اینجا می خواهیم آنچه نتیجه تجربه چندین ساله ما در عرصه برق و باطری ماشین است با شما در میان بگذاریم.

مهمترین دلایل کاهش عمر مفید باطری ماشین به شرح ذیل می باشد:

  1. کاهش کیفیت باطری ها: این مهم فقط در تولیدات ملی نیست و در باطری های کره ای نیز کاملاً مشهود است. کارخانه های تولید باطری ماشین دیگر باطری با عمر مفید بالای ۵ سال تولید نمی کنند و با کاهش کیفیت صفحات باطری و البته مونتاژ ضعیف باطری با عمر مفید نهایتاً ۳ سال به بازار عرضه می کنند. کارخانه های تولید باطری در ایران با کاهش عمر مفید باطری، نیاز و مصرف باطری در کشور را افزایش داده اند که این خود فروش کارخانه ها را بالا برده و تضمین بقا آنها شده است. متاسفانه عموم باطری های ایرانی ۱ الی ۲ سال عمر مفید دارند و معدود تولیدکنندگان هستند که محصول نهایی آنها ۳ سال عمر مفید داشته باشد.
  2. افزایش تجهیزات الکتریکی در خودروها: در قدیم خودروها هیچ تجهیزات الکتریکی خاصی نداشتند. خبری از کولر و آپشن های الکتریکی مختلف نبود. اما در خودروهای جدید مصرف کننده های برقی بسیار زیاد و متنوع شده اند که این خود یعنی فشار روی باطری ماشین بسیار افزایش یافته و در نتیجه عمر مفید باطری کاهش می یابد.
  3. وجود نقص در سیستم برق خودرو: گاهی وجود یک نقص در سیستم برق خودرو سبب کاهش چشمگیر عمر مفید باطری خودرو می شود. وجود برق دزدی یا شارژ نامناسب دینام سبب می شود عمر باطری ماشین کاهش یابد. بهتر است در هر نوبت تعویض روغن (حداقل شش ماه یکبار) به مراکز برق و باطری خودرو مراجعه کرده و باطری، استارت، دینام و برق دزدی خودرو را تست کنید.

همانطور که مطالب فوق مشخص است، افزایش عمر مفید باطری ماشین تا حد زیادی از دست مصرف کننده خارج است البته مصرف کننده می تواند با چند راهکار ساده که در مطلب (چگونه عمر باتری ماشین را افزایش دهیم) گفته ایم عمر مفید باطری خود را به طور چشم گیری افزایش دهد.

در آخر توصیه می کنیم که باطری ماشین خود را از کارخانه های معتبر و خوش سابقه تهیه کنید و حتماً به گارانتی باطری خود توجه داشته باشید که حتماً ۱۲ ماه ضمانت تعویض داشته باشد.

 

خرابی باتری ماشین باعث چه چیزی می شود؟

مشکلاتی که به سبب خرابی یا دشارژ باتری پیش می آیند عبارتند از:

چهار مشکل به سبب شارژ بد باتری یا معیوب بودن باطری

  1. در هنگام استارت زدن، موتور به آرامی می چرخد.
  2. در آب و هوای سرد، قدرت باتری کاهش می یابد.
  3. در حالت دور آرام موتور، نور چراغ ها کاهش می یابد.
  4. چراغ اخطار صفحه آمپر روشن باقی می ماند (پس از روشن شدن موتور).

اینکه چرا عمر مفید باتری های جدید مانند گذشته نیست و دیگر خبری از باتری با طول عمر بالای 5 سال نمی باشد قطعاً علت را در صفحات باتری باید جستجو کنیم.

کاهش عمر مفید باتری های امروزه بدلیل سیلد بودن آنها نیست و این غلط است که فکر کنیم باتری اسیدشارژ بهتر از سیلد است.

باطری های سیلد کمتر خراب می شوند یا اسیدی؟

اینکه باطری های سیلد جدید کمتر از باطری های اسیدشارژ قدیم کار می کنند بدلیل افت کیفیت جنس صفحات باطری و عدم استحکام صفحات در قاب باطری است.

معمولاً شرکت های تولیدکننده ایرانی باتری خودرو، از صفحات یکسان در باتری های سیلد و اسیدشارژ خود استفاده می کنند لذا طول عمر باتری های اسیدشارژ و سیلد موجود در بازار خیلی با هم تفاوت ندارد.

شرکت های تولیدکننده خارجی باتری خودرو نیز تکنولوژی باتری اسیدشارژ را منسوخ شده دانسته و دیگر باتری اسیدشارژ تولید نمی کنند.

باتری اسیدشارژ هیچ مزیتی نسبت به باتری سیلد نداشته و هرگز طول عمر بیشتری نسبت به باتری سیلد ندارد و اینکه باطری های اسیدشارژ قدیمی بیشتر عمر می کردند ارتباطی به نوع اسیدی بودن آنها نداشته بلکه جنس صفحات بهتری نسبت به باطری های امروزه داشته اند.

.

چرا باتری قادر به نگهداری شارژ نیست؟

چرا باتری قادر به نگهداری شارژ نیست؟

زمانیکه باطری دارای سلول های خراب است و یا اتصال کوتاه داخلی دارد قادر به نگهداری شارژ نیست.

همچنین در صورت چندین مرتبه شارژ سریع نیز این پدیده اتفاق می افتد.

در این حالت چراغ اخطار بر روی صفحه آمپر روشن شده و ولتاژ بالا و پایین می رود.

با مراجعه به مراکز سرویس برق خودرو، بررسی های لازم را روی سیستم شارژ، کابل ها، اتصالات و باتری انجام دهید.

خوب است در این قسمت علل فرسودگی شدید ترمینال ها را توضیح دهیم:

چهار علت فرسودگی ترمینال های باطری

  1. اضافه کردن بیش از حد آب مقطر به الکترولیت (قرار گرفتن الکترولیت بالای خط MAX باطری)
  2. شارژ بیش از حد باطری توسط آلترناتور (دینام)
  3. محکم و سفت نبودن بست های باطری
  4. کیفیت پایین بست های باطری

ایرادهای سیستم برق خودرو

عیوب سیستم الکتریکی خودرو

اگر باتری شارژ بیش از حد شده باشد یا برعکس دشارژ شده باشد معلوم می شود که مشکل عدم استارت خوردن خودرو به دلیل باتری نیست.

در این مواقع عیوب در یکی از حالت های زیر می تواند باشد:

  1. آلترناتور (دینام) معیوب است (شارژ کم یا بیش از حد دارد).
  2. رگلاتور (آفتامات) معیوب است (نوسان در شارژ یا عدم قطع کردن شارژ در هنگام شارژ کامل باتری).
  3. برق دزدی خودرو (یعنی یک یا چند مصرف کننده الکتریکی خودرو، در هنگام خاموش شدن خودرو قطع نشده و از باتری مصرف می کنند که به مرور باتری دشارژ می شود مثلاً چراغ صندوق عقب که با بسته شدن صندوق خاموش نشود یک برق دزدی به حساب می آید).
  4. استارت معیوب است (استارت با وجود برق کافی قادر به چرخاندن موتور نیست).
  5. اتصال دهنده ها مشکل دارند (از کثیفی بست ها تا اتصال کابل ها به بدنه و استارت و دینام باید کنترل شود که محکم و تمیز بسته شده باشند).
  6. مغزی سوئیچ معیوب است (سوئیچ به عنوان یک کلید عمل کرده لذا خرابی آن مانع اتصال برق می شود).

عیوب بالا را نمی توان بدون تجهیزات لازم تست و عیب یابی کرد لذا به مراکز سرویس برق خودرو مراجعه کنید.

شعب شرکت نوین باتری آماده تست و تعیین عیوب خودرو شما هستند.

.

چرا باطری ماشین سولفاته میزند؟

سولفاسیون

باتری ها مثل انسان ها به تمرین منظم به منظور کسب سلامتی نیازمندند.

این عمل با شارژ باتری مقدور است.

باتری در صورت عدم استفاده به مدت طولانی خود به خود دشارژ می شود.

اگر باتری در مدتی طولانی دشارژ باقی بماند سولفات سرب کریستالی ریز و سخت طی شرایط نامناسب به کریستال های سولفات سرب تبدیل خواهد شد که تنها در شرایط سخت به کریستال های مساعد تبدیل می شود و شاید اصلاً نتوانند تبدیل شوند.

چنین باتری ای سولفاته شده است.

سولفاته شدن نتیجه نگهداری ضعیف باتری است.

این امر سبب افزایش مقاومت داخلی باتری شده که مانع فرایند شیمیایی می شود.

یک باتری سولفاته هنگام شارژ شدن بسیار داغ می شود، که در این حالت ولتاژ شارژ سریعاً بالا می رود.

اگر سولفاته شدن کم باشد، تحت شارژ باتری سولفاته سرب به آهستگی از بین خواهد رفت و ولتاژ شارژ به شکل یکنواخت پایین خواهد آمد.

به محض اینکه سولفات سرب به طور کامل از بین برود ولتاژ به حالت عادی باتری باز می گردد.

جریان شارژ مناسب به طور تقریبی 25mA در آمپرساعت اسمی باتری است (حدوداً بین 0.5 الی 2 آمپر) برای 50 ساعت انجام خواهد پذیرفت.

اگر اسید باتری به طور کامل تبدیل شده باشد، غیر ممکن است که باتری بازیابی شود و باتری غیر قابل مصرف خواهد بود.

.

بهترین باطری ها در نوین باطری

بهترین باطری ها در نوین باطری

نوین باطری، معتبرترین و به روزترین مرکز پخش عمده و جزئی انواع باطری های مخصوص خودرو و UPS در مشهد تضمین بهترین کیفیت و خدمات را می دهد.

در نوین باطری مشهد، فقط باطری های خوش سابقه و باکیفیت عرضه می شود و هرگز با کارخانه های تازه تاسیس یا بد سابقه وارد عقد قرارداد نمی شود.

در نوین باطری به شما تضمین می دهیم که:

  • باطری با بالاترین کیفیت تهیه کرده اید.
  • باطری با گارانتی معتبر و فوری خریداری کرده اید.
  • باطری با بهترین قیمت خریداری کرده اید.

در نوین باطری مشهد، انواع باطری های مخصوص خودرو و همچنین باطری های UPS و DEEP CYCLE عرضه می شود.

جهت خرید یا کسب اطلاعات بیشتر همین حالا با نوین باطری مشهد تماس حاصل فرمایید.

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

جهت تماس با نوین باطری اینجا کلیک کنید.

17 نظر در “چرا باتری ماشین خراب می شود؟ علل و نشانه های خرابی باطری

  1. آواتار سیتو سیتو گفت:

    سلام. باتری را تازه عوض کردم. ۴ روز در پارکینگ بود باتری ضعیف شده و قدرت استارت نداشت. قبلا دینام را هم نشان داده بودم شارژ می کنه و مشکلی نداره. سوالی که دارم اینه ایا خودروهای شاسی بلند اتوماتیک در صورتی که دنده در حالت پارکینگ نباشه (در حالت خلاص یا D) باشه هم ممکنه باتری تخلیه کنه؟. در ضمن چراغ های مختلف را موقع خاموشی ماشین کنترل کردم هیچکدام روشن نمی مانند تا تخلیه کنند. چه قسمت های دیگری ممکنه از برق باتری استفاده کنند و تخلیه اش بکنند؟ لطفا در صورت امکان خیلی زود پاسخ دهید. ممنون

    1. آواتار مدیریت مدیریت گفت:

      سلام
      خیر حالت دنده سبب تخلیه برق باتری نمی شود.
      به سیم کش خودرو مراجعه فرمایید.
      با تشکر

  2. آواتار HO3IN HO3IN گفت:

    با سلام
    ۱) از سوراخهای باطری بخار میزنه بیرون
    ۲) ماشین بیخودی گاز میخوره مخصوصاً درحالت خلاص
    ۳) بوی بد میپیچه توی اتاق
    با توجه به نبودن باطری ساز خوب و باتری فروشی نزدیکی ها آیا رانندگی در این حالت خطرناک است یا نه ؟
    آیا دینام هم مشکل پیدا کرده ؟

  3. آواتار امیر امیری امیر امیری گفت:

    سلام من لامپی یا اریمپری به باتری وصل میکنم روی سر قطب های مثبت و منفی روی باتری جرقه میزنه و هیچ اتقفاقی نمیوفته یعنی لامپ یا اریمپر روشن نمیشه فقط باتری جرقه میزنه، مشکل کجاست؟!

  4. آواتار عباس عباس گفت:

    سلام خسته نباشید من باطری ژنراتور را تازه عوض کردم ۲تا باطری ۱۰۰امپر هست که مثبت ومنفی رو به هم وصل کردم ۲۴ ولت بشه الان یکی از باطری ها داغ کرده مشکلش چی هست؟؟؟؟؟؟

  5. آواتار مهدی مهدی گفت:

    با سلام
    من ماشینم ام جی ۶ می باشد امروز باتری خالی کرد بود با باتری به باتری روشنش کردم ولی کابل اتصال بدنه خیلی داغ شد این طبیعی هست هفته پیش با همین ماشین به ماشین دیگه برق دادم طرف مثبت و منفی اشتباه زد کابل داغ شد به خاطر اون نمیتونه باشه این داغ شدن اتصال بدنه

  6. آواتار امید امید گفت:

    سلام چرا وقتی سر باطری منفی ماشینم را بر میدارم ماشین خاموش میشود تازه این طوری شده و افتامت دینام را هم تازه عوض کردم پژو 405

    1. آواتار مدیریت مدیریت گفت:

      با عرض سلام
      دینام باید تست شود امکان دارد عیب هنوز برطرف نشده باشد.
      با تشکر

  7. آواتار محسن محسن گفت:

    سلام من ماشین خاموش میکنم ۲ساعت بعد استارت ضعیف یا نمیزنه دینامم تست کردم شارژ میکنه برق پشت امپر قوی هست ایا باطری خراب هست یا احتیاج به شارژ داره

    1. آواتار مدیریت مدیریت گفت:

      با عرض سلام
      احتمال قوی باتری خراب است.
      با تشکر

  8. آواتار سهیل جهانگیر سهیل جهانگیر گفت:

    سلام خواهش میکنم لطفا سریع جواب بدید .ماشین من تا سه روز پیش هیچ اشکالی نداشت هیچی .رفتم مشهد و برگشتم تهران و پارک کردم ماشینو .از فرداش سوییچ میچرخه چراغای پشت آمپر روشن میشه اما ماشین استارت نمیخوره .بعد دیروز بدتر شد ی دفع قفل ماشینو با دزدگیر میزدم قفلا درجا باز مبشد تا اینکه با کلید قفل کردم .بعد دیروز هم ۳ بار تو ۳ ساعت مختلف نشستم که استارت بزنم ببینم روشن میشه یا نه هر سه بار ضبط ماشین رسیت شد و کد خواست .تنها با ی حالت ماشین روشن میشه که میزارم دنده عقب از پارکینگ هول میدیم بیرون بعد دور گرفتن روشن میشه .چون پارکینگ ما سراشیبی داره .دینام سازم دادم دینامای ماشینو باز کرد همه چیش سرجاش بود و سالم بود دینام .الانم باز همین حالت ادامه داره و هرکی ی نظری میده .لطفا بهم بگید ایراد از کجاست .خداوکیلی کلافم کرده .ماشینمم پژو ۴۰۵ مدل ۹۴

  9. آواتار مسلم مسلم گفت:

    با سلام
    من امروز باتری و جابجا سوار کردم قطب مثبت منفیو و ماشین الان روشن نمیشه.مشکلش کجاست؟؟

  10. آواتار مرتضى قربانى مرتضى قربانى گفت:

    با سلام با ماشین در حال رانندگى بودم بوى بدى به مشامم خورد فکر کردم از کارخانه قند میباشد اما وقتى کاپوت ماشین را باز کردم با أسید پاشیدن بیرون از باطرى مواجه شدم و شب گذشته هم باطرى شارژ نداشت و باطرى به باطرى کردم الان مشکل باطرى من با خونه چشمى قهوه اى میتونه چى باشه أیا باطرى سالمه یا نه

    1. آواتار مدیریت مدیریت گفت:

      با عرض سلام
      دینام خودرو باید تست شود ولی احتمال قوی باتری خودرو شما خراب شده است.
      با تشکر

  11. آواتار محمد محمد گفت:

    باسلام وعرض خسته نباشید من فیوز برق اصلی ماشینم به طور ناگهانی شروع به دود وسوختن کرد درسورت امکان راهنماییم کنید و آیا احتمال دارد از باطری باشد زیرا باطریم خوابیده بود ؟؟

  12. آواتار تاجدیوند فرشید تاجدیوند فرشید گفت:

    سلام،در دنده خلاص گاز میخورد،اوایل برای جلوگیری ،با پام به زیر پدال گاز رو به بالا فشار،،تا پدال بیاد بالا،ولی دیدم فایده نداره،دیروز استاپرموتور عوض کردم،،ولی حالا با چرخاندن سویئچ اصلا برق پشت امپر که نمیاد،کلا همه چیز قطع شده!چراغها،بوق و،،،،لطفا منو راهنمایی کنید،یا علی

  13. آواتار علیرضا علیرضا گفت:

    با عرض سلام خسته نباشید…من باطری خریدم از روزی ک باطری جدید رو ماشین نصب کردم پنچ بار افتامات سوزونده و اسید ازرباطری خارج شده.مشکل از کجاس راهنماییم کنید چن جا بردم نشون دادم میگن باطری نمیتونه افتاماد بسوزنه..درضمن دینامم کامل عوض کردم…واقعا دیگ خسم کرده تو بیس روز پنج بار دینامم باز شده…لطفا راهنماییم کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *