آموزش تست باتری و برق خودرو

  • چگونه باتری ماشینم را تست کنم؟
  • چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است یا سالم؟
  • آیا دینام ماشین من سالم است؟
  • از کجا بفهمیم ماشین برق دزدی دارد یا نه؟
  • تست استارت خودرو چگونه است؟
  • آموزش تست برق و باتری خودرو؟
  • از کجا بفهمیم باتری خودرو سالم است؟
  • راه های تست برق و باتری خودرو کدام است؟
  • وقتی خودرو استارت نمی زند از کجا بفهمیم عیب از باتری است یا استارت یا دینام؟

اگر شما هم یکی از سوالات بالا را در ذهن دارید کافیست در مطلب راهنمای قدم به قدم نوین باتری جهت تست برق و باتری خودرو همراه ما باشید.

آموزش تست باتری و برق خودرو

آموزش تست باتری و برق خودرو

توجه داشته باشید که برای تست باتری، استارت و دینام خودرو و اطمینان از صحت قطعات مذکور و همچنین تست سیستم برق ماشین و اطمینان از نداشتن برق دزدی، می بایست به متخصص برق و باتری خودرو (سیم کش خودرو یا باتری ساز) مراجعه کنید.

مراحل تست و عیب یابی برقی خودرو نیازمند تخصص و تجربه بالا می باشد و البته در کنار این تخصص، نیاز به تجهیزات لازم نیز هست.

جهت تست باتری خودرو شما نیاز به دستگاه تستر باتری دارید که با همین دستگاه تستر باتری، دینام را نیز می توان تست کرد.

آموزش تست باتری و برق خودرو

با توجه به مطلب فوق، تاکید می کنیم که بدون تخصص و تجربه و تجهیزات لازم، اقدام به تست و عیب یابی خودرو نکنید، ولی اگر در شرایط خاص هستید و دسترسی به متخصص مشکل است می توانید با راهکارهای زیر اقدام به تست برق و باتری خودرو کرده و تا حد زیادی عیب یابی صحیحی داشته باشید.

پس اگر خودرو شما استارت نمی زند، با استفاده از راهنمای قدم به قدم نوین باتری جهت تست برق و باتری خودرو، ماشین خود را تست و عیب یابی کنید.

راهنمای قدم به قدم تست برق و باتری خودرو

بهتر است برای اینکه عیب یابی درستی داشته باشید ابتدا مطلب (چرا خودرو من استارت نمی زند؟) در بیشتر بدانید را مطالعه کنید.

اینکه خودرو شما در چه زمانی و در چه حالتی استارت نمی زند، بسیار حائز اهمیت است و می توان از حالات خودرو و زمان های استارت نزدن آن، خیلی سریع و بدون هیچ تجهیزاتی، عیب یابی خوبی داشت.

لذا می توان تا حدودی بجای تست قطعات خودرو، از حالت و زمان استارت نزدن خودرو، اقدام به عیب یابی کرد. در مطلب (چرا خودرو من استارت نمی زند؟) تمامی حالت های ممکن استارت نزدن خودرو ذکر شده و در هر کدام از حالات، عیب یابی نیز شده است.

اما اگر می خواهید بدون توجه به موارد مذکور، صرفاً قدم به قدم اقدام به تست برق و باتری خودرو کنید، راهنمای قدم به قدم نوین باتری در تست و عیب یابی برق و باتری خودرو را دنبال کنید.

پنج قدم برای تست برق و باتری خودرو

با تست کردن قدم به قدم خودرو به روش زیر می توانید در سریع ترین حالت ممکن، عیب برقی خودرو خود را یافته و علت عدم استارت زنیِ خودرو را مشخص کنید.

بازهم تاکید می کنیم که تست و عیب یابی خودرو را به متخصص آن واگذار کنید.

قدم اول: تست دینام خودرو

آموزش تست باتری و برق خودرو

آموزش تست باتری و برق خودرو

بهتر است در هنگام بروز مشکل در سیستم برق خودرو و عدم استارت زنی صحیح و درست باتری، ابتدا دینام خودرو تست شود.

در ابتدا سوییچ خودرو را در حالت باز قرار دهید و به علائم پشت آمپر (صفحه کیلومتر) نگاه کنید.

آموزش تست باتری و برق خودرو - دینام،استارت،برق دزدی و...

در وضعیت خاموش بودن خودرو و باز بودن سوئیچ، باید چراغ باتری روشن باشد.

سپس خودرو را روشن کنید.

باید بعد از چند ثانیه چراغ باتری خاموش شود.

اگر این حالات را مشاهده نکردید، دینام شما معیوب است و باید به متخصص مراجعه کنید تا دینام خودرو شما باز و تعمیر شود.

ولی ممکن است حتی با مشاهده همین حالات نیز، باز هم دینام شما معیوب باشد.

برای تست دقیق تر دینام خودرو شما نیاز به یک ولت سنج دارید.

آموزش تست باتری و برق خودرو - دینام،استارت،برق دزدی و...

ولت سنج به صورت موازی باید به باتری متصل شود یعنی سیم مثبت (سیم قرمز رنگ) ولت سنج را به قطب مثبت باتری و سیم منفی (سیم مشکی رنگ) ولت سنج را به قطب منفی باتری متصل کنید (حالت موازی).

آموزش تست باتری و برق خودرو - دینام،استارت،برق دزدی و...

آموزش تست باتری و برق خودرو

حال خودرو را روشن کرده و یک مصرف کننده الکتریکی مانند چراغ های ماشین را روشن کنید.

عدد نمایش داده شده در ولت سنج باید بین ۱۳/۸ الی ۱۴/۴ باشد.

حال دور موتور را تا حدود ۳۰۰۰ دور بالا بیارید.

باز هم عدد نمایش داده شده در ولت سنج باید بین ۱۳/۸ الی ۱۴/۴ باشد. اگر در حین انجام این عملیات عدد نمایش داده شده کمتر با بیشتر از این مقادیر بود دینام شما معیوب است و عدم استارت زنی خودرو شما بخاطر دینام خودرو شما است.

اگر عدد نمایش داده شده کمتر از ۱۳/۸ ولت بود یعنی دینام شما کم شارژ است و اگر عدد نمایش داده شده در ولت سنج بیشتر از ۱۴/۴ ولت بود این به این معنی است که دینام شما اُوِرشارژ (شارژ بالاتر از حد استاندارد) است.

دینام کم شارژ

اگر عدد نمایش داده شده کمتر از ۱۳/۸ ولت بود یعنی دینام شما کم شارژ است و برقی کمتر از حداقل استاندارد و نیاز خودرو تولید می کند و این به این معنی است که باتری شما دشارژ و تخلیه شده و دیگر قادر به استارت زنی نیست.

دقت کنید که در حالت کم شارژ بودن دینام، معمولاً باتری خراب نمی شود و با شارژ مجدد آن توسط دستگاه شارژر باتری، احیا می شود.

دینام کم شارژ

در این حالت ممکن است شاهد ریپ زدن خودرو و حتی خاموش شدن آن در حین رانندگی باشید.

در حالت پایین بودن شارژ دینام وقتی دور موتور پایین می آید مثلاً وقتی پشت چراغ قرمز هستید معمولاً خودرو به لرزش افتاده و خاموش می شود.

کم شارژ بودن دینام معمولاً به یکی از دلایل زیر است:

  • کوتاهی ذغال دینام
  • معیوب بودن آفتامات دینام
  • اتصال ضعیف و عدم رسانایی سیم برق دینام (کابل مثبت بین دینام و باتری)

آفتامات دینام

ولی به هر صورت در صورت مشاهده شارژ غیرمناسب دینام سریعاً به متخصص (باتری ساز) مراجعه کنید تا دینام خودرو باز و بررسی گردد.

ممکن است عیب از قسمت دیگری از دینام باشد.

بعد از باز شدن دینام قطعه معیوب شناسایی و تعویض می گردد.

دینام اُورشارژ

اگر عدد نمایش داده شده در ولت سنج بیشتر از ۱۴/۴ ولت بود این به این معنی است که دینام شما اُوِرشارژ (شارژ بالاتر از حد استاندارد) است و برقی بیشتر از حداکثر استاندارد و نیاز برقی خودرو تولید می کند و در نتیجه باتری شما بیش از حد نیاز شارژ شده و بر اثر این شارژ غیر مناسب، باتری شما آسیب می بیند و دیگر قادر به استارت زنی نیست.

وقتی دینام اُورشارژ می شود، باتری نیز آسیب جدی می بیند و به احتمال زیاد، نیاز به تعویض باتری نیز می شود.

در این حالت ممکن است شاهد پُر نور شدن نور چراغ های ماشین و حتی سوختن آنها باشید.

اگر خودرو در این حالت از دینام، به مدت طولانی استفاده گردد، بوی بسیار نامطبوعی از داخل کاپوت خودرو به داخل کابین راننده خواهد آمد که این بوی نامطبوع، ناشی از گاز اسید باتری بر اثر شارژ بیش از حد دینام است.

دینام در حالت اُورشارژ بسیار خطرناک بوده و باعث خراب شدن باتری و حتی کامپیوتر خودرو می شود.

معمولاً اُورشارژ بودن دینام به دلیل خرابی آفتامات دینام است ولی به هر صورت در صورت مشاهده شارژ غیرمناسب دینام سریعاً به متخصص (باتری ساز) مراجعه کنید تا دینام خودرو باز و بررسی گردد.

ممکن است عیب از قسمت دیگری از دینام باشد.

بعد از باز شدن دینام قطعه معیوب شناسایی و تعویض می گردد.

معمولاً وقتی دینام اُورشارژ می شود دیگر به صرفه جهت تعمیر نیست و مجبور به خرید یک دینام نو می شود.

آموزش تست باتری و برق خودرو

توجه: گاهی دینام حتی با وجود شارژ مناسب آن، باز هم معیوب بوده و نیاز به تعمیر دارد.

اگر بعد از تست دینام خودرو، عدد نمایش داده شده در ولت سنج بین ۱۳/۸ الی ۱۴/۴ ولت بود و ظاهراً دینام سالم به نظر می رسید، دو مورد زیر را نیز بررسی کنید تا از صحت کامل دینام اطمینان صد در صدی پیدا کنید:

  1. دینام در دور بالا و دور پایین نباید صدای اضافی و جیر جیر مانند تولید کند. در غیر اینصورت بلبرینگ دینام یا هرزگرد های خودرو معیوب هستند. اگر بلبرینگ دینام به موقع تعویض نگردد، سبب گریپاژ دینام و وارد شدن آسیب جدی و هزینه زیاد به دینام می شود.
  2. اگر باتری خودرو به شدت تولید گاز می کند و اثرات نشت اسید در اطراف باتری دیده می شود باید دینام با آمپرسنج نیز تست شود. اگر باتری شما اسید شارژ است و هر هفته نیاز به تنظیم الکترولیت (آب باتری) دارید و در واقع باتری هر هفته الکترولیت کسر می کند این نشان از معیوب بودن دینام است. در باتری سیلد نیز در این حالت نشانگر باتری سفید شده (چون الکترولیت باتری کسر شده و سطح الکترولیت پایین تر نشانگر باتری (چشمی باتری) قرار گرفته است) و اثر گاز اسید در اطراف سوپاپ باتری مشهود است. در این حالت حتی اگر دینام اُورشارژ نباشد (یعنی اگر ولت سنج عدد بیشتر از ۱۴/۴ را نشان نمی دهد) بازهم احتمال خرابی دینام زیاد است. در این حالت خاص دینام باید با آمپرسنج تست شود. جهت تست دینام با آمپرسنج باید ابتدا یک باتری سالم و فول شارژ روی خودرو نصب گردد. سپس آمپرسنج را به صورت سری بین یکی از بست های باتری (بین کابل مثبت و قطب مثبت یا بین کابل منفی و قطب منفی) متصل کنید.

دینام اُورشارژ

دقت کنید که آمپرسنج بر خلاف ولت سنج باید به صورت سری متصل شود و نصب آن به صورت موازی بسیار خطرناک بوده و احتمال خسارت های مالی زیادی دارد.

حال خودرو را روشن کنید.

تمامی مصرف کنندگان الکتریکی خودرو مانند چراغ ها و کولر خودرو خاموش باشند.

در ابتدا ممکن است عددی نزدیک به حداکثر ظرفیت دینام را مشاهده کنید.

مثلاً اگر دینام شما یک دینام ۹۰ آمپرساعت است، عددی نزدیک به ۹۰ آمپرساعت را در آمپرسنج ببینید اما چون ما یک باتری سالم و فول شارژ را روی خودرو نصب کرده ایم، این عدد باید کم کم کاهش یافته و به صفر نزدیک شود.

این به معنی است که وقتی باتری فول شارژ شده است دینام نباید به شارژ کردن آن ادامه دهد و به قولی دینام باید هرز بگردد و برقی تولید نکند.

اگر این کاهش آمپرساعت را مشاهده نکردید پس دینام شما خراب است. فرمان کاهش و افزایش شارژ در دینام با آفتامات دینام است پس اگر مقدار برق تولیدی دینام (آمپرساعت) کاهش نیافت باید آفتامات دینام تعویض شود.

اما اگر بعد از طی مراحل تست دینام همه چیز صحیح بود و در تست آمپرسنج نیز عدد آمپرسنج کاهش یافت، این تولید گاز در باتری به خاطر اتصال داخلی باتری بوده و ارتباطی به شارژ دینام ندارد.

در این حالت دینام شما کاملاً سالم بوده و باتری باید تعویض گردد.

نکته: با توجه به اینکه برای تست دینام باید خودرو روشن شود و در بیشتر مواقع خودرو شما استارت نمی زند که روشن شود، شما نیاز به یک باتری دیگر جهت باتری به باتری و روشن کردن خودرو دارید.

جهت اطلاعات بیشتر از نحوه باتری به باتری و روشن کردن خودرو، مطلب (آموزش روشن کردن خودرو با باتری خراب) در آرشیو بیشتر بدانید را مطالعه بفرمایید.

نکته: همیشه دینام خودرو را با یک باتری سالم تست کنید زیرا اگر باتری خودرو سالم نباشد سبب ایجاد اختلال در کارکرد دینام و شارژ تولیدی آن می شود.

پس اگر از صحت باتری خودرو اطمینان ندارید، یک باتری سالم دیگر روی خودرو نصب کنید و سپس مراحل تست دینام را با آن انجام دهید.

قدم دوم: تست باتری خودرو

تست باتری خودرو

بعد از اینکه از صحت عملکرد دینام خودرو، مطمئن شدید وقت آن رسیده که قلب خودرو خود یعنی باتری آن را تست کنید.

برای تست باتری خودرو شما نیاز به تستر باتری دارید.

تست باتری خودرو

آموزش تست باتری و برق خودرو

در ابتدا دقت داشته باشید که باتری در وضعیت نشانگر باتری (چشمی باتری) سبز یا آبی باشد یعنی غلظت الکترولیت (آب اسید باتری) آن بین ۱۲۵۰ الی ۱۲۸۰ کیلوگرم بر مترمکعب باشد.

اگر نشانگر باتری سبز یا آبی نبود یا غلظت الکترولیت باتری کمتر از ۱۲۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب بود (اگر باتری شما اسیدشارژ است باید با اسیدسنج یک خانه باتری را اندازه گیری کنید تا از غلظت الکترولیت مطلع شوید) باید ابتدا باتری را با دستگاه شارژر، شارژ کنید تا نشانگر آن به رنگ سبز برسد یا اگر باتری شما اسیدشارژ است غلظت الکترولیت آن به ۱۲۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب برسد، سپس می توانید باتری را تست کنید.

آموزش تست باتری و برق خودرو

نکته: اگر خودرو شما خواب بیش از یکماه داشته حتما قبل از تست باتری، باتری را به مدت کافی شارژ کنید تا نشانگر آن سبز شود یا غلظت اسید آن به ۱۲۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب برسد.

نکته: وضعیت میزان شارژ باتری با غلظت الکترولیت (غلظت اسید سولفوریک یا همان آب باتری) آن رابطه مستقیم دارد.

با توجه به فعالیت های الکتروشیمیایی که در باتری رخ می دهد، وقتی باتری در وضعیت فول شارژ است الکترولیت آن نیز دارای غلظت بالا بین ۱۲۵۰ الی ۱۲۸۰ کیلوگرم بر مترمکعب است و وقتی باتری در وضعیت دشارژ (تخلیه) است بدلیل جذب اسید سولفوریک موجود در الکترولیت به صفحات باتری، الکترولیت آن در وضعیت غلظت پایین تا نزدیک به مقطر شدن الکترولیت (جذب تمام اسید سولفوریک موجود در الکترولیت به صفحات باتری و مقطر شدن الکترولیت باتری) قرار خواهد گرفت.

نکته: اگر باتری شما سیلد (بدون نیاز به نگهداری) است و دسترسی به الکترولیت باتری ندارید، باید دقت داشته باشید که نشانگر باتری دقیقاً مشابه یک اسیدسنج عمل می کند پس به رنگ نشانگر باتری دقت کنید. باتری در وضعیت غلظت الکترولیت نرمال (فول شارژ)، نشانگرش به رنگ سبز یا آبی می باشد.

اگر باتری شما سیلد است ولی نشانگر ندارد، جهت تست باتری حتماً به متخصص (باتری ساز) مراجعه کنید.

اسیدسنج

نکته: کار با اسیدسنج خطرناک بوده و احتمال خسارت های زیادی در پی دارد پس اگر باتری شما نشانگر ندارد اقدام به اندازه گیری غلظت اسید با اسیدسنج نکرده و این کار را به متخصص آن واگذار کنید.

اسیدسنج

برای تست باتری، ابتدا خودرو را خاموش کرده سپس تستر باتری را به صورت موازی به باتری متصل کرده و اقدام به تست باتری کنید.

معمولاً تستر های باتری با گرفتن جریان (برق) از باتری و نشان دادن قدرت برق باتری (ولتاژ باتری) سالم یا خراب بودن باتری را مشخص می کنند.

با گرفتن جریان از باتری نباید ولتاژ باتری کمتر از ۹ ولت شود.

در صورت مشاهده افت ولتاژ باتری، باید باتری خودرو را تعویض کنید. اما اگر با گرفتن جریان از باتری، باتری افت ولتاژ نکرد، باتری خودرو شما سالم است.

قدم سوم: تست برق دزدی خودرو

قدم سوم: تست برق دزدی خودرو

آموزش تست باتری و برق خودرو

اگر دینام خودرو شما سالم است ولی باتری شما در وضعیت نشانگر مشکی یا سفید است یعنی غلظت الکترولیت آن کاهش یافته است احتمال وجود برق دزدی در خودرو وجود دارد.

در واقع در مرحله تست باتری بسیار باید دقت کنید که یک باتری دشارژ شده (تخلیه شده) را تست نکنید زیرا دستگاه تستر باتری قدرت تشخیص باتری خراب با باتری دشارژ شده (تخلیه شده) را نداشته و هر دو مورد را بعنوان باتری خراب تعیین می کند درحالی که یک باتری دشارژ شده با شارژ مجدد توسط دستگاه شارژر احیا شده و مجدداً قابل استفاده می باشد.

پس اگر در قدم اول، دینام خودرو شما سالم بود ولی در قدم دوم تست متوجه شدید باتری شما دشارژ شده، نباید اقدام به تست باتری ماشین کنید بلکه باید باتری را زیر شارژ بگذارید و به قدم سوم تست بروید یعنی تست برق دزدی خودرو.

برق دزدی خودرو یعنی چه؟

برق دزدی خودرو یعنی یک یا چند مصرف کننده برقی خودرو، حتی بعد از خاموش شدن خودرو و بسته شدن سوییچ، همچنان فعال باقی مانده و به مصرف برق باتری خودرو ادامه می دهند.

این مصرف کننده یا مصرف کنندگان غیر مجاز سبب تخلیه برق باتری و در نتیجه عدم استارت زنی خودرو بعد از چند ساعت یا چند روز خواب خودرو می شوند.

معمول ترین برق دزدی ها چراغ صندوق عقب، چراغ سقفی و دزدگیر خودرو می باشد.

برای تست برق دزدی خودرو به یکی از سه روش زیر عمل کنید:

تست با آمپرسنج:

آموزش تست باتری و برق خودرو با آمپرسنج

خودرو را خاموش کرده و سوییچ را بردارید.

تمام مصرف کننده های خودرو را خاموش کنید.

حال یک آمپرسنج را در حالت سری در مسیر یکی از ترمینال های باتری قرار دهید.

بعد از حدود ۲ دقیقه عدد نمایش داده شده باید کمتر از ۴ آمپرساعت باشد در غیر اینصورت خودرو برق دزدی دارد.

تست با لامپ:

آموزش تست باتری و برق خودرو با لامپ

یک لامپ ۱۲ ولتیِ ۵ آمپری می تواند دقیقاً نقش آمپرسنج را بازی کند.

خودرو را خاموش کرده و سوییچ را ببندید.

تمام مصرف کننده های خودرو را خاموش کنید.

حال یک لامپ ۱۲ ولتی را به صورت سری در مسیر یکی از ترمینال های مثبت یا منفی باتری قرار دهید.

بعد از حدود ۲ دقیقه لامپ باید به صورت کم نور باقی بماند.

اگر لامپ کم نور نشد یعنی خودرو شما برقی دزدی دارد.

برداشتن بست باتری:

هر وقت خودرو شما بیش از ۳ ساعت خواب دارد مثلاً شب تا صبح که خودرو استارت نمی زند، بست منفی آن را باز کنید.

این کار را به مدت یک هفته ادامه دهید.

اگر باتری شما دشارژ نشد و مشکلی در استارت زنی نداشتید، نشان می دهد خودرو شما برقی دزدی دارد و اگر بازهم مشکل استارت زنی داشتید، این مشکل دیگر از برق دزدی خودرو شما نبوده و خودرو برقی دزدی ندارد.

البته این روش تست کمی بی دقت بوده و احتمال خطا در آن وجود دارد.

قدم چهارم: تست کابل های اتصال دهنده برق

قدم چهارم: تست کابل های اتصال دهنده برق

در این مرحله باید کابل برق های زیر را به دقت بررسی کنید:

  1. کابل برق بین دینام و باتری
  2. کابل برق بین باتری و استارت
  3. اتصال منفی بین باتری و بدنه خودرو
  4. بست های باتری

آموزش تست باتری و برق خودرو

تمامی این اتصال دهنده ها و کابل ها را به دقت بررسی کنید که اثر خوردگی و سولفاته و سوختگی نداشته باشند.

کابل برق دینام و استارت را با دست فشار دهید که سوخته و خشک نشده باشد.

بست های باتری باید بدون سولفاته و کاملاً تمیز باشند و کابل به درستی و محکم زیر بست باتری بسته شده باشد.

زیر بست باتری را به دقت بررسی کنید که تمیز بوده و بست باتری آنقدر سفت باشد که با دست به راحتی تکان نخورد.

این مرحله از تست کاملاً تخصصی بوده لذا بهتر است به متخصص (سیم کش) مراجعه کنید.

قدم پنجم: تست استارت خودرو

قدم پنجم: تست استارت خودرو

استارت خودرو در واقع تستری ندارد و فقط با باز کردن آن از روی خودرو و جدا کردن قطعات آن می توان آن را تست کرد.

اما چون باز و بست استارت، زمان بر و هزینه بر است راحت ترین تست آن این است که چهار قدم قبلی را طی کنید.

یعنی از صحت دینام و باتری و برق دزدی خودرو و کابل های اتصال دهنده برق خودرو اطمینان حاصل کنید.

چهار قدم اول شاید مجموعاً ۵ دقیقه هم زمان بر نباشد پس به صرفه این است که ابتدا باتری و دینام و برق دزدی خودرو تست شود.

اگر مشکلی در هیچکدام از موارد مذکور پیدا نشد، ولی باز هم خودرو استارت نمی زند، قطعاً ایراد از استارت خودرو شماست. معمولاً وقتی استارت خودرو خراب باشد وقتی که سوییچ را در حالت استارت می گیرد صدای تق تق از داخل موتور شنیده می شود.

در استارت بیشتر مواقع یا زغال استارت کوتاه می شود یا اتومات استارت ضعیف می شود.

وقتی مشکل استارت از این دو قطعه فراتر می رود معمولاً استارت ارزش تعمیر نداشته و بهتر این است که یک استارت نو تهیه کنید.

آموزش تست باتری و برق خودرو

توجه: اگر خودرو به راحتی استارت می زند ولی روشن نمی شود این عیب از سیستم برق و انژکتور خودرو است و ارتباطی به باتری و استارت و دینام خودرو ندارد.

در این حالت به متخصص مراجعه کنید تا خودرو را دیاگ بزنند.

به متخصص مراجعه کنید…

آموزش تست باتری و برق خودرو

از مطالب فوق به خوبی در می یابیم که مراحل تست برق و باتری خودرو، کاری پیچیده و تخصصی و نیازمند به تجهیزات و تجربه کافی است.

پس بهتر است کار را به متخصص آن واگذار کنید.

نوین باتری با به کارگیری نیروهای مجرب و حرفه ای، آماده ارائه خدمات تست کامل برق و باتری خودرو با به روزترین و دقیق ترین تجهیزات می باشد.

اگر خودرو شما استارت نمی زند کافیست با ما در تماس باشید.

خرید باتری در مشهد

خرید باتری در مشهد

نوین باتری، رتبه یک مشتری مداری و خدمات پس از فروش در مشهد، یکی از معتبرترین و حرفه ای ترین مراکز پخش باتری خودرو می باشد.

جهت خرید باتری در مشهد یا به فروشگاه نوین باتری در مشهد مراجعه کنید یا با شعب نوین باتری تماس حاصل فرمایید تا نیروی های نوین باتری در محل شما حضور یابند.

آسوده خاطر خرید کنید؛ نوین باتری اولین و بهترین گزینه خرید باتری در مشهد

نصب رایگان باتری در مشهد

نصب رایگان باتری در مشهد

اگر برای خرید باتری در مشهد، نوین باتری را انتخاب کرده اید، شما می توانید از خدمات متنوع و کارآمد نوین باتری بهره مند شوید.

از جمله این خدمات نصب رایگان باتری در تمامی نقاط کلان شهر مشهد می باشد.

هر کجای مشهد که می باشید کافی است جهت خرید باتری در مشهد، با شماره تماس نوین باتری تماس گرفته و درخواست خود را به مشاوران ما اعلام کنید.

نیروی اعزامی نوین باتری مشهد در کمترین زمان ممکن به محل شما اعزام شده و نصب باتری در محل شما به صورت کاملاً رایگان انجام می پذیرد.

نصب رایگان باتری در مشهد را از ما بخواهید.

نمایندگی باتری مشهد

نمایندگی باتری مشهد

اگر شما هم دغدغه این را دارید که کالای با کیفیت از نماینده معتبر و قانونی تهیه کنید پس با ما در تماس باشید.

نوین باتری نماینده رسمی فروش و خدمات پس فروش معتبرین تولیدکنندگان ایرانی و خارجی در مشهد می باشد.

نوین باتری نمایندگی بهترین باتری های مخصوص خودرو در مشهد بوده و هم فروش و هم خدمات پس از فروش (گارانتی) را برای مشتریان انجام می دهد.

با خرید از نمایندگی باتری در مشهد، در صورت نیاز به گارانتی و تعویض باتری نیاز به مراجعه به دیگر مراکز نبوده و نوین باتری بعنوان نماینده رسمی باتری در مشهد اقدام به تعویض باتری شما می کند.

امداد باتری مشهد

آموزش تست باتری و برق خودرو - دینام،استارت،برق دزدی و...

نوین باتری ارائه دهنده امداد باتری مشهد جهت خدمات سریع و حرفه ای در محل شما می باشد.

اگر خودرو شما مشکل استارت زنی دارد و روشن نمی شود کافیست گوشی خود را برداشته و با شعب ما تماس حاصل فرمایید تا یکی از نیروهای مجرب امداد باتری مشهد به محل شما اعزام شود.

نیروی های با تجربه و متخصص امداد باتری مشهد، با تجهیزات لازم، اقدام به تست دقیق خودرو شما کرده و عیب یابی دقیقی در محل شما انجام می پذیرد.

تمامی خدمات تست و تعمیر و نصب در محل شما توسط امداد باتری مشهد صورت می گیرد.

امداد باتری مشهد خدمتی نوین برای همشهریان عزیز مشهدی می باشد.

امداد باتری مشهد در تمام نقاط کلان شهر مشهد به صورت کاملاً رایگان انجام می پذیرد.

بعد از تماس شما و اعلام نوع خودرو خود، نیروی امداد باتری مشهد با باتری مناسب خودرو شما، در محل شما حضور یافته و اقدام به تست و تعویض باتری خودرو می کند.

کلیه خدمات تست و نصب در محل شما به صورت رایگان انجام می پذیرد. بعد از اتمام کار و روشن شدن خودرو شما، فاکتور و کارت گارانتی باتری توسط نیروی امداد باتری مشهد، به شما تحویل داده خواهد شد.

تمامی نیروی های امداد باتری مشهد، دارای پوز سیار (پوز بیسیم) هستند لذا جهت تسویه فاکتور می توانید از کارت های بانکی عضو شتاب استفاده نمایید.

قطعاً تسویه فاکتور بعد از اتمام کار و جلب رضایت شما انجام خواهد پذیرفت.

اولویت اول امداد باتری مشهد جلب رضایت و آسودگی شماست.

امداد باتری مشهد

۰۵۱۳۷۶۴۹۲۹۶

۰۵۱۳۷۶۴۹۶۰۹

۰۹۱۵۳۸۲۸۵۰۸

.

مراحل تست باتری خودرو

مراحل تست باتری (ویژه پرسنل بخش گارانتی باتری خودرو)

آموزش تست باتری و برق خودرو : ویژه پرسنل بخش گارانتی باتری خودرو

مراحل تست و عیب یابی باتری

برای تست و عیب یابی باتری، استارت و دینام مراحل ذیل را به ترتیب طی کنید:

۱- خودرو و چراغ ها روشن باشد.

دستگاه تست را متصل کرده و شارژ دینام را اندازه گیری کنید. شارژ استاندارد بین ۱۳٫۸ تا ۱۴٫۴ ولت می باشد.

توجه داشته باشید که گاهی باتری خراب سبب می شود شارژ دینام خطا نشان داده شود پس اگر شارژ دینام بین عدد استاندارد نبود بهتر است با باتری سالم یکبار دیگر شارژ دینام اندازه گیری شود.

در صورت سالم بودن دینام به مرحله بعد تست می رویم در غیر اینصورت تا دینام درست نشده اجازه رفتن به مرحله بعد را نداریم.

علل پایین بودن شارژ دینام

نکته: علت پایین بودن شارژ دینام می تواند به یکی از دلایل ذیل باشد:

  • اتصال ضعیف سیم برق دینام
  • در خصوص برخی ماشین ها مانند پراید معیوب بودن فیوزها
  • معیوب بودن آفتامات دینام

۲- بعد از تست و اطمینان صحت دینام نوبت به تست باتری می رسد. خودرو خاموش شود ولی چراغ ها روشن باشد.

ابتدا چشمی باتری رویت شود. اگر باتری اسیدی است غلظت اسید اندازه گیری شود.

سه حال ذیل ممکن است:

چشمی باتری سبز

الف) چشمی باتری سبز (غلظت بالای ۱۲۵۰): دینام قطعاً سالم است و احتمال برق دزدی بسیار ضعیف است.

بعد از گذشت دو دقیقه از خاموش بودن خودرو و روشن بود چراغ ها به مدت ۱۰ ثانیه از باتری برق بگیرید.

اگر افت ولتاژ بیشتر از ۹ ولت شد باتری خراب است و اگر افت نکرد باتری سالم است و عیب در جای دیگری است.

چشمی باتری مشکی

ب) چشمی باتری مشکی (غلظت بین ۱۲۰۰ الی ۱۲۵۰): احتمال خرابی دینام یا برق دزدی بالا است. اگر در مرحله قبلی درست دینام را تست کرده اید احتمال برق دزدی خودرو بالا می رود.

البته ممکن است که عیب از خود باتری باشد لذا در این حالت مجبور هستید باتری را زیر شارژ بگذارید تا چشمی سبز شود (غلظت به ۱۲۵۰ برسد) سپس باتری را تست کنید.

هرگز از باتری که چشمی آن سبز نیست اجازه تست و برق گیری ندارید. اگر با سبز شدن چشمی باتری با تست افت ولتاژ کرد باتری خراب است اگر نه یا برق دزدی دارد یا دینام خراب است.

چشمی باتری سفید

ج) چشمی باتری سفید (اسید خشک شده یا غلظت پایین تر از ۱۲۰۰): سفید شدن چشمی یا بدلیل کاهش اندکی از سطح الکترولیت است یا باتری خشک شده است یا غلظت الکترولیت بشدت کاهش یافته است.

باتری را تکان دهید تا بفهمید باتری خشک شده یا خیر.

اگر باتری خشک شده بود که قطعاً دینام ایراد دارد و باتری خراب شده است (که شامل گارانتی نمی شود) ولی اگر باتری خشک نشده بود و با کج کردن باتری چشمی سبز شد می توانید باتری را تست کنید که در صورت افت ولتاژ باتری خراب است ولی اگر چشمی تکان نخورد و باتری خشک نبود احتمالاً باتری بشدت دشارژ شده و غلظت اسید پایین آمده است پس باتری باید زیر شارژ برود و احتمال خرابی دینام یا برق دزدی بالاست.

۳- اگر باتری و دینام در طی مراحل تست سالم بودند ولی خودرو استارت نمی زند یا استارت خراب است یا بست های باتری ایراد دارند و برق را درست اتصال نمی دهند.

اگر خودرو به راحتی استارت می زند ولی روشن نمی شود ایراد از جای دیگری است و ارتباطی به باتری، استارت یا دینام ندارد.

23 نظر در “آموزش تست باتری و برق خودرو – دینام،استارت،برق دزدی و…

  1. آواتار شهروز شهروز گفت:

    سلام.وقتی ماشین در حرکت خاموش می شود و پس از مدتی با استارت زدن روشن میشود مشکل از دینام خودرو میباشد یا از رله دوبل؟

    1. آواتار اکبر باطریساز اکبر باطریساز گفت:

      ماشین که در حالت روشن خودش خاموش میشه احتمال قوی دینام کم شارژه

  2. آواتار پورجمشیدی پورجمشیدی گفت:

    سلام به جای افتومات مگانی با تک سیم افتومات ال۹۰ با دو سیم روی مگانم بستم اما بعد از ۱۵ دقیقه ماشینم خطای لو باتری میزنه و بعد از خاموش روشن کردن درست میشه و دوباره به همان شکل ِجای سیم های مثبت منی افتومات رو هم عوض کردم ولی درست نشود میشه راهنماییم کنید با تشکر

  3. آواتار حسابی حسابی گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    دوستان کار بالشتک دینام چیست؟

    1. آواتار اکبر باطریساز اکبر باطریساز گفت:

      بالشتک و آلمیچر با تغذیه آفتامات ایجاد میدان مغناطیسی میکنن که در نتیجه برق تولید میشه

  4. آواتار مارکیانی فرد مارکیانی فرد گفت:

    با سلام، میخواستم اطلاعات تخصصی در مورد مقدار دوری که باید دینام داشته باشد تا دینام برق تولید کند.

  5. آواتار بحرینی بحرینی گفت:

    سلام. من یک سال دنبال جوابم. هیچ جایی جوابم تو اینترنت و گوگل ندیدم. جواب بسیار راحتیه اما کسی از موضوع حرفی نزده نمیدونم چرا؟ سوالم اینه استاتور پراید خریدم بعد برای لحیم کردن به دیود که سه فاز هست به مشکل برخوردم پرایدم انژکتوره و رو فابریک به سه دیود لحیم شده بود یکی دیود سه تا سیم استاتور لحیم کردن دو تای دیگه هر کدوم یک سیم مسی استاور رو دیود لحیم شده بود. الان که جدید گرفتم سیم ها آزادن نمیدونم کجا وصل کنم. کدوم سیم ها باید دقیقا به دیود وصل بشه؟ وصلم میکنم چون میدونم اشتباهه دینام داغ میکنه ولت اندازه میگیرم درسته ولی داغ میکنه اگه سیم استاتور درست بزنم فکر کنم داغ کردنش حل بشه دینام. فقط ساده بگید کدوم سیم استاتور باید وصل کرد. چون توضیحات تخصصی میخوان همه بدن به اندازه کافی دیدم که برق دینام تولید میکنه میدونم. حالا اینکار مبتدیه بگید کجا وصل کنم سیم استاتور خیلی ساده فقط همین متاسفانه توضیح زیاده اما کارش دو دقیقه تموم میشه اگه بدونم و کسی حرفی ازش نمیزنه تا بخونم یاد بگیرم

  6. آواتار مسعود مسعود گفت:

    سلام و ایامتون خوش و خرم. میخوام به کمک دینام برق تولید کنم هر جور با سرعت به چرخش در میارمش برق تولید نمیشه لطفاً از اول که سیم هارو باید وصل کنم راهنمایی کنید

  7. آواتار پرور پرور گفت:

    با سلام یه دینام دارم زمانی که کار میکنه ولتاژ از ۱۰ بالاتر نمیره دورش بالاس زمانی که به باتری خالی وصل میشه دورش گرفته میشه و از ۱۰ بالاتر نمیره و کند کار میکنه
    مشکلش کجاس ممنون اگه راهنمایی کنید

    1. آواتار احسان احسان گفت:

      سلام
      دینامت ایراد داره قطعا و اینکه به بارتی وصل میشه دورش گرفته میشه کاملاً طبیعیه

  8. آواتار بهرام بهرام گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما . می خواستم ببینم دینام با چه دوری باید بچرخه که برق تولید کنه ؟ یعنی این دوری که میزنه باید چقدر باشه تا کامل و سریع باطری رو شارژ کنه ؟
    چون میگن دور پایین باطری رو خوب شارژ نمی کنه: مثل موقعی که پشت چراغ قرمز یا ترافیک هستیم .

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. آواتار مدیریت مدیریت گفت:

      با عرض سلام
      ماشین در دور پایین هم بازم دینام شارژ می کند و اینطور نیست که اگر دور موتور بالا نیاید باتری دشارژ شود.
      با تشکر

  9. آواتار سحر قرائتی سحر قرائتی گفت:

    سلام. وقتی ماشینم گاز میدم دورش به ۳ میرسه چراغ دینام روشن میشه. با کمتر شدن دور چراغ دینام خاموش میشه. اگر دور بیشتر از ۳ هم بشه خاموش میشه چراغ. دقیقا وقتی به ۳ میرسه چراغ دینام میاد. یه وقتا هم وقتی ماشین روشن میکنم چراغ روشن میشه. یه گاز که بدم چراغ دینام میره.
    اگر اطلاع دارید و راهنمایی کنید ممنون میشم. تشکر

    1. آواتار مدیریت مدیریت گفت:

      با عرض سلام
      یا زغال دینام کوتاه است یا آفتامات دینام خراب است.
      با تشکر

  10. آواتار وحید وحید گفت:

    سلام. دینام زانتیا در دور موتور زیر ۳۰۰۰ چراغ دینام کم نور روشن میشه و لامپها کم نور میشن و ولتاژ روی ۱۲ میمونه. با بالا بردن دور موتور به بالای ۳۰۰۰ مشکل حل میشه و ولتاژ میره رو استاندارد.
    زغال فابریکیش تقریبا تموم بود خودم فقط زغال رو عوض کردم و کلکتور رو با اسپری ناهید تمیز کردم. مشکل حل نشد. میشه کمکم کنید ایراد از کدوم قسمته که تعویض کنم؟

    1. آواتار مدیریت مدیریت گفت:

      با عرض سلام
      ممکنه آفتامات معیوب شده باشه لذا باید کل آفتامات عوض بشه
      با تشکر

  11. آواتار جلیلی جلیلی گفت:

    با سلام و وقت بخیر.دوستان یه سوال.چرا دینام در دور کند برق تولید نمیکنه؟؟

    1. آواتار مدیریت مدیریت گفت:

      با عرض سلام
      بله دینام در دور پایین نیز برق تولید می کند.
      با تشکر

  12. آواتار ندا رجبی ندا رجبی گفت:

    سلام دوستان اگر ممکنه راهنماییم کنید وقتی ماشینو روشن میکنم تا زمانی که گاز ندم و دور موتور به دو هزار نرسه دینام برقی تولید نمیکنه و بعد از اون درست کار میکنه یعنی فقط یه گاز اول لازمه تا دینام راه بیفته بعدش درست میشه افتامات هم عوض کردم درست نشو راهنمایی کنید ممنونم

    1. آواتار مدیریت مدیریت گفت:

      با عرض سلام
      معمولاً ایم مشکل از آفتامات دینام است ولی اگر باتری دشارژ نمی شود مشکلی نیست.
      با تشکر

  13. آواتار عطاری عطاری گفت:

    سلام و خسته نباشید. من میخوام از دینام ماشین بصورت دستی (یعنی بیرون خودرو) برق بگیرم مثلا تو کارگاه صنعتی. چرخوندنش و تثبیتش باخودم – فقط
    اول اینکه سیم کشی اون چطوریه؟ ساده اش این بود — باتری هم دارم ۱۲ ولت
    دوم اینکه همه میگند ولتاژ خروجی دینام ۱۴ یا ۱۳ یا ۱۲ولته. من میخام بدونم جریانش چند امپره در حالت ایده الی که ولتاژ مثلا همون ۱۴ ولت رو داره؟
    سوم دینام من ۳ تا ترمینال داره که یکیش پایینش B مثبت داره. یکی کنارش و سومی که نوشته D مثبت (یعنی وسطی انگار وصله به همون مثبت B)! ی خازن هم داره که بدنه اش با بدنه دینام یکیه و مثبتش باز بی ترمینال مثبت جداگانه (جدا از ۳ تا بالایی) وصله
    حالا با این تفاسیر. ما یه برق میخایم بگیریم چطوره سیم بندیش؟

  14. آواتار غلامرضا غلامرضا گفت:

    سلام من ماشینم ۲۰۶ تیپ ۵ اس دی هستش مدتی هست بعد از یکساعت کولر گرفتن ماشین نوسان ولتاژ برق پیدا میکنه و برق پشت آمپر ضعیف و قوی میشه و بعدش هم چراغ دینام روشن میشه کولر را خاموش میکنم درست میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. آواتار مدیریت مدیریت گفت:

      با عرض سلام
      احتمال قوی دینام خودرو شما خراب است.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *